I 1999 solgte Compaq søgetjenesten AltaVista, der af mange netveteraner i lang tid blev opfattet som søgemaskinen per excellence, for 16 milliarder kroner til teknologifirmaet CMGI.
Fire år og en IT-nedtur senere sælger CMGI AltaVista til webfirmaet Overture Services for 974 millioner kroner. Det skriver CNet.
Overture sælger placeringer i søgemaskinernes resultatlister til virksomheder, der kan betale for at blive vist så højt oppe på listen som muligt.
Selskabets teknologi bliver blandt andet brugt på Yahoo-websider og Microsofts MSN-portal. Med købet af AltaVista får Overture adgang til teknologi, der lader resultatlisterne blive dannet efter websidernes relevans.
Den funktionalitet skal fremover integreres i Overtures produkter til erhvervslivet.
Webfirmaets administrerende direktør, Ted Meisel, afviser, at Overture med overtagelsen af AltaVista og dermed også webstedet altavista.com kommer i konkurrence med kunderne, især Yahoo og Microsoft.
- Det er to forskellige produkter. Vi vil bruge AltaVista.com til at teste nye tjenester for annoncører.
AltaVista har lidt under faldende besøgstal, især efter at tjenester som Google med en minimalistisk brugergrænseflade dukkede op.
De faldende besøgstal betød også tabte annonceindtægter og gentagne nedskæringsrunder i selskabet.
Overture vil betale 556 millioner kroner i aktier til AltaVistas ejere, hvor hovedaktionæren stadig er CMGI. 417 millioner kroner bliver betalt kontant.