To danske prisportaler, der forsøger at give danskerne et overblik over priserne på telefoni, er glade for, at IT- og Telestyrelsen planlægger at nedlægge dens udskældte teleguide. Styrelsen plan er at offentliggøre dens indsamlede prisdata for at få flere private teleguider.
De to konkurrenter til teleguiden har dog vidt forskellige holdninger til, hvad det betyder for danskere, der er på jagt efter det billigste abonnement.
Manden bag Telepristjek.dk, Nicolas Fredriksen, fortæller, at han vil holde grundigt øje med de konkurrenter, der måtte poppe op, når IT- og Telestyrelsen stiller data til rådighed for dem.
"Vi vil se meget nøje efter, om de rent faktisk regner rigtigt," siger Nicolas Frederiksen om kommende konkurrenter.
Hans egen tjeneste, der ifølge Nicolas Frederiksen har 30.000 unikke brugere om måneden, har robotter, der crawler teleselskaberne hjemmesider for prisændringer. Derefter laver Telepristjek.dk en vurdering, hvor de går ind og kigger på vilkår, der i realiteten kan gøre abonnementet dyrere - eksempelvis en ekstra minutpris på opkald til en telesvarer, siger Nicolas Frederiksen. IT- og Telestyrelsens data er ikke så præcise, mener han. Det skyldes, at teleselskaberne selv skal indlevere prisdata, og at IT- og Telestyrelsen ikke tjekker efter.
"Der har været flere eksempler på, at teleselskaberne har indrapporteret forkerte priser," siger Nicolas Frederiksen.
Hvis nye guides derfor ukritisk bruger IT- og Telestyrelsens data, vil de derfor ikke blive præcise, mener han.
Mike Hougaard, der driver sammenligningstjenesten Telemarkedet.dk, har et andet syn på den planlagte lukning af IT- og Telestyrelsens teleguide.
"Set fra forbrugernes side, så er det ærgeligt, at der forsvinder en god og brugbar tjeneste på nettet. Så forbrugerne mister på det. Men vi kan jo dække deres service, så på den måde kan det komme os til gavn, fordi vi kan få mere traffik," siger Mike Hougaard.
Han vil selv overveje at bruge data fra IT- og Telestyrelsen. Det vil spare ham en del mandskabstimer. I dag tager det omtrent 24 timer om måneden at indsamle priser og nye abonnementer fra teleselskaberne, siger han.
Han er ikke så kritisk over for de fejl, der har været på IT- og Telestyrelsens teleguide. Alt i alt har den statslige teleguide været god for forbrugerne, mener han.
"Jeg ved, hvor svært det er at komme med korrekte estimeringer," siger Mike Hougaard.
Han understreger selv, at han ikke selv kan stoppe med at indhente data, selv om IT- og Telestyrelsen overvejer at offentliggøre deres. Det skyldes blandt andet, at hans teleguide, der lever af annoncekroner, også sammenligner priser for tv-abonnementer.
IT- og Telestyrelsen nedlægger dens teleguide, når der er gode, private alternativer.
"Derfor forslås det, at når private teleguider opfylder behovet for gennemsigtighed på telemarkedet, nedlægges IT- og Telestyrelsens teleguide," skriver styrelsen i et høringsbrev.