Torsdag måtte verdens næststørste IT-serviceselskab, EDS, præsentere et regnskab for fjerde kvartal, hvor indtjeningen faldt med 11 procent til 2,4 milliarder.
Regner selskabet omkostningerne ved droppede projekter og interne omstruktureringer med, faldt indtjeningen med 42 procent til 1,6 milliarder kroner.
Omsætningen faldt fem procent til 37,7 milliarder kroner. Der er ifølge EDS' topchef, Dick Brown, ikke udsigt til, at udviklingen vender afgørende i 2003, der bliver et "udfordrende år", som han noterede på en pressekonference torsdag.
Samme udtryk kan bruges om de seneste måneder. EDS har svært ved at opfylde sin største kontrakt på 48 milliarder kroner til den amerikanske flåde på grund af forsinkelser.
Således har forsinkelserne kostet EDS 9 milliarder kroner i omsætning ind til videre.
Selskabet lider under kundernes finansielle problemer, mellem dem WorldCom og US Airways, mens den største kunde, General Motors, køber mindre, fordi dette selskab er ramt af faldende omsætning.
EDS har søgt at hverve nye kunder, men har på målstregen tabt kontrakter fra virksomheder som Procter & Gamble og JP Morgan Chase.
Oven i alle trængslerne har det amerikanske børstilsyn indledt undersøgelser af baggrunden for EDS' pludselige advarsel om fald på 80 procent i indtjeningen for tredje kvartal.
CSC øget overskud med 20 procent
Så ser det straks helt anderledes lyst ud for konkurrenten CSC.
Trods et mindre fald i omsætningen på tre procent til 19,2 milliarder kroner formåede CSC at øge sit kvartalsoverskud med en femtedel.
Ifølge IT-serviceselskabet er to forhold baggrunden for det pæne tal: Besparelser i organisationen og stærk vækst i salget af kontrakter til den amerikanske forbundsstat.
Uden for USA er markedet stadig svagt på dét område, så derfor er CSC godt tilfreds med udsigterne til, at Bush-administrationen pumper milliarder af dollars i IT, herunder i Forsvarsministeriet.