Butikskæden Best Buy, som kan betegnes som den amerikanske udgave af Elgiganten, ser små butikker som en måde at tiltrække flere kunder på. I stedet for at have gigantiske og uoverskuelige butikker, vil den amerikanske kæde nu åbne en lang række nye butikker med et areal på omkring 150 kvadratmeter, omtrent samme størrelse som en dansk mellemklassevilla.
Best Buys administrerende direktør Brian Dunn fortæller til Financial Times, at kæden allerede har åbnet 77 af de små butikker. På trods af at flere af butikkerne ligger mindre end tre kilometer fra megabutikkerne, skaber småbutikkerne nye kunder, siger han.
»Disse kunder er typisk kvinder, en mor med et par børn. Dette er nye kundekontakter, som vi skaber,« siger Brian Dunn til Financial Times.
Best Buys nye butikker skal sælge mobiltelefoner og bærbare it-enheder, og kæden har valgt at åbne op imod 1.000 af de små butikker som reaktion på de amerikanske kunders oplevelse af, hvordan det er at købe en telefon.
»Her i landet er det mere ubehageligt at købe en mobiltelefon end at gå til tandlægen. Det er ikke den del af vores butikker, der har den bedste kundeoplevelse,« siger han.