Undersøgelsen viser også - ifølge Jyllands-Posten - at det er det gamle telemonopol TDC, der har den dårligste mobildækning af de fire selskaber: TDC, Sonofon, Orange og Telia.
»Resultatet er meget overraskende, og det ændrer totalt ved de fordomme, som har været i mobilbranchen gennem mange år, om, hvem der har den bedste kvalitet,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, til avisen.
Undersøgelsen viser, at TDC leverer en god kvalitet udendørs, men har problemer med at levere god kvalitet til folk, der ringer indendørs. Overordnet kommer TDC ud med et resultat under gennemsnittet på fem ud af ti målepunkter. Orange, derimod, klarer sig over gennemsnittet på tre ud af ti punkter - og kommer på ingen punkter under gennemsnittet.
Hos TDC er man meget overraskede over konklusion i den nye rapport.
»Vi foretager selv løbende målinger af vores kvalitet, og de målinger viser et helt andet billede end den nye undersøgelse,« siger vicedirektør i TDC Mobil, Henning Dikow, til Jyllands-Posten.
»I tolkningen af sådanne målinger er det vigtigt at holde fast i, at kunderne i praksis ikke kan mærke nogen kvalitetsforskel, hvis der er tale om meget små forskelle,« siger han videre.
Undersøgelsen er foretaget af det schweiziske konsulentfirma Ascom på foranledning af Forbrugerrådet og Center for Tele-Information på DTU. Men det er Orange, der har sponsoreret undersøgelsen. Det bekymrer dog ikke Forbrugerrådet.
»Orange har alene finansieret undersøgelsen. De har ikke haft indflydelse på andet og har først fået undersøgelsens resultat samtidig med at den er blevet offentliggjort. Derfor kan forbrugerne have fuld tillid til undersøgelsens resultater,« siger Anders Hjort Jensen, politisk medarbejder i Forbrugerrådet, til avisen.
Forbrugerrådet håber, at mobilselskabernes kvalitet fremover kan blive målt en eller to gange om året.