Den norske onlineforhandler Dropzone er blevet købt af Atea for en pris af 28 millioner danske kroner. Dropzone har 15 ansatte og mere end 20.000 kunder indenfor den private og offentlige sektor. Sidste år omsatte den norske forhandler for 130 millioner danske kroner.
Købet skal i første omgang etablere en base for Ateas norske SMB-salg og skal siden også sætte fart på Ateas nordiske ehandelssatsning, Ateadirect. For et år siden slog Atea dørene op i deres webshop til små og mellemstore virksomheder på det danske marked, og for to uger siden åbnede Atea en tilsvarende butik til finske og baltiske kunder.
»Vi køber Dropzone for at blive etableret i Norge og så har Dropzone etableret og bygget en platform rettet mod de mindre kunder, som vi kan lære noget af, så vi kan få nogle erfaringer vi kan bruge,« siger Jesper Mathiasen, der er direktør for Ateakoncernens forretningsudvikling.
Han forventer at Dropzone i år vi runde en omsætning på 160 millioner danske kroner. Atea køber Dropzone af den hidtidige bestyrelsesformand i Dropzone, Peter Fjellstad. Købet skal først godkendes af de norske konkurrencemyndigheder inden det kan træde i kraft.