Forhandlere langer ud med en hård kritik af de priser, som printer-producenter sælger deres printere til. De mener, at deres indkøbspriser er højere end prisen på de samme printere i supermarkeder som Metro og Bilka.
Direktør Peter Krogh fra Newcord Data i Hellerup er én af dem, der oplever, at printerproducenter som HP, Canon og Brother har særlige tilbud i detailkæderne.
»Kunderne ser priser, der typisk er ned til 40 procent lavere, end vi kan købe de samme printere for,« siger han.
I foråret kunne han købe en HP farvelaserprinter til 1.335 kroner i engrossupermarkedet Metro. Samme printer ville koste ham 2.600 kroner hos distributøren, siger han.
Han så gerne, at producenterne holdt deres sti ren og holdt fast i deres priser i stedet for at undergrave hans forretning. Ellers risikerer han, at en kunde, der har købt et produkt hos ham, ser den samme vare billigere hos de store kæder.
»Producenterne skal have en hæderlig stil uden prisdumpning. Det ville være godt for os, for så tænker kunderne ikke, at jeg har snydt dem,« siger Peter Krogh.
Kritikken preller af på Hewlett-Packardsdanske printerdirektør, Peter Koch, der forklarer, at supermarkedstilbuddene kun gælder de billige printere med en udsalgspris på under 900 kroner og end-of-life produkter, der udgår af sortimentet. Han benægter, at man har svigtet forhandlerne med det billige tilbud.
»Den pågældende printer var et restsalg. Jeg syntes, forhandlerne skal se på de muligheder ,de selv har for at lave en forretning i stedet for at se på naboen, der sælger billigt,« siger Peter Koch, HP.
Læs mere i det nye nummer af CRN, der er på gaden i dag.