Det kan godt være, at Android og iPhone stjæler overskrifterne i alverdens tech-medier, men med kinesiske briller burde det være Nokia, som var på alles læber.
En aktuel analyse anslår, at Nokia har de absolut mest loyale mobile kunder i Kina.
Over 65 procent af de adspurgte bruger jævnligt Nokias Ovi Store for at hente programmer. Kinas store mobilselskab har sin egen app-butik, Mobile Market, som 57,7 procent af de kinesiske brugere jævnligt besøger.
Apple AppStore og Androíd Market har nogle mere beskedne tal i det store land. Kun omkring 10 procent af de kinesiske mobilejere er hyppige gæster i AppStore eller Market (se grafikken øverst).
Tallene indgår en kommende analyse fra iResearch: "2010 study of Chinese mobile phone application store". En oversat kinesisk nyhed ligger her.
Selv om Nokia har et stort forspring i Kina, så spår andre analytikere, at især Android-platformen vil få mange kinesiske brugere i den kommende tid, hvilket vil give mere konkurrence til de dominerende app-butikker i Kina. I 2009 var der praktisk talt ingen Android-mobiler på det de kinesiske net. I begyndelsen af 2010 var der 475.000 Android-enheder, skriver analysebureauet Canalys.