Et utraditionelt partnerskab er skabt mellem ingeniørernes fagforening, IDA, og Oracle.
De to nye partnere jagter hver deres mål - fagforeningen flere medlemmer og IT-virksomheden flere kunder - men midlet er det samme. Udvikling af fremtidens fagforenings-IT.
IDA vil bruge 38 millioner kroner frem til 2005 på at give ingeniørerne de bedste interaktive medlemsydelser, digitale netværk og e-learning i den danske organisationsverdenen.
Udviklingsarbejdet kommer ikke til at ligge udelukkende i hænderne på Oracle. IDA skal selv hjælpe med at målrette Oracles standardkomponenter til fagforeninger.
IDA's IT-chef, Ole Gregersen, understreger, at aftalen ikke skal opfattes sådan, at IDA indirekte skal til at være en slags IT-leverandør. Det handler om, at IDA skal have afkast på de mange mandetimer, fagforeningen vil lægge i partnerskabet.
Parterne har foreløbig underskrevet en hensigtserklæring, hvor linierne for samarbejdet er tegnet op.
- Resultatet af udviklingsarbejdet kan være interessant for andre organisationer. Hvis det bliver solgt til andre, så får IDA en økonomisk fordel, siger Ole Gregersen.
Han kan endnu ikke oplyse, hvor stor en del af kagen der i givet fald tilfalder IDA. Men afkastet vil være udtryk for, at IDA får noget igen for den tid, organisationen har investeret i udviklingsarbejdet.
Inden IDA's samlede IT-strategi er fuldt ud implementeret, forventes der at være investeret 37 årsværk i arbejdet hos IDA.
IDA's direktør, Ib Oustrup, mener, at det vil gavne DAs IT-strategi at være så involveret i udviklingsprocessen.
- Partnerskabstanken betyder, at IDA og Oracle kan udvikle unikke IT-løsninger, som på sigt kan sælges til andre interesseorganisationer. Det vil sikre fremdrift i IDA's IT-strategi, så medlemsservicen til ingeniørerne hele tiden er i top, siger han.