Forbrugerombudsmanden har gennemgået 15 e-handelsbutikkers hjemmesider i forhold til lovgivningen. Der var bemærkninger til alle siderne med undtagelse af en enkelt.
Meget tyder på, at det er ukendskab til reglerne, der er skyld i fejlene, og alle de gennemgåede virksomheder har udtrykt ønske om at rette op på de konstaterede forhold.
»Det er selvfølgelig ikke i orden, at virksomhederne ikke har kendskab til reglerne, men når det er sagt, må jeg medgive, at der er ganske mange og komplicerede regler, som de erhvervsdrivende skal sætte sig ind,« siger Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.
»Af samme grund har vi lavet en tjekliste med bemærkninger til e-handelsbutikkerne. Mit ønske er, at de erhvervsdrivende vil bruge denne tjekliste, så e-handelsbranchen klarer sig endnu bedre, hvis jeg igen får lyst til at lave et tjek af den,« fortsætter Hagen Jørgensen.
Han understreger, at forbrugerne ikke uden videre skal lade sig afskrække af gennemgangens resultater.
Flere af de konstaterede forhold har især betydning i enkeltstående situationer. Som eksempler herpå kan nævnes, situationer hvor en forbruger ikke har set et ulovligt vilkår om, at der skal ske returnering i uåbnet stand og derfor ikke gør det, eller hvor en forbruger reklamerer over mangler efter en overskridelse af en frist, som den erhvervsdrivende har fastsat i strid med købeloven, eller
hvor en forbruger undlader at anvende en bestemt fremgangsmåde ved reklamation/fortrydelse, der er angivet af den erhvervsdrivende.
Gennemgangen har vist, at der særligt er problemer med efterlevelsen af lovgivningen på følgende punkter:
- Oplysning om aftalevilkår, herunder vilkår for fortrydelsesretten
- Gyldigheden af forbehold og ansvarsfraskrivelser
- Oplysninger om købeloven
- Udsendelse af nyhedsbreve/elektronisk post
- Oplysning om opbevaring af kontrakten og dens tilgængelighed
Også de e-mærkede virksomheder havde i flere tilfælde problemer med at leve op til lovgivningens krav.