Artikel top billede

Webbutikker: Producenter chikanerer os

Parallelimporterede mobiltelefoner bliver nulstillet, når de skal repareres. Chikane mener netbutikker.

Danske mobilbutikker føler sig chikaneret af Nokia, Sony Ericsson og andre mobilproducenter. Det drejer sig om de mange danske mobilbutikker, som køber billige telefoner i andre lande og sælger videre til danskere. Undervejs har de danske butikker skiftet sprogindstillingerne ud, så de danske forbrugere modtager en billig mobil, der tilsynelandende er pæredansk.

Hvis uheldet er ude, og mobilen skal på værksted, må mobilbutikkerne dog igennem hele processen endnu engang. Værkstederne ændrer nemlig sprogindstillingerne tilbage til tysk, polsk, portugisisk eller hvor mobilen nu end oprindelig er købt.

Flere danske webbutikker, der køber deres telefoner uden for Danmark, kalder softwareændringen på værkstedet for en teknisk handelshindring eller en direkte chikane fra telefonproducenter som Sony Ericsson og Nokia, der angiveligt forsøger at tvinge webbutikkerne til at bruge de officielle salgskanaler.

"Jeg er rigtig træt af, at vi skal bruge penge og ressourcer på det. Jeg bruger ikke under 30.000 kroner om måneden på at sikre mig, at mine kunder får den rigtige information især i forbindelse med reparationer hos Nokia og Sony Ericsson. I gamle dage kunne vi sende navnet og adressen på kunden med til værkstedet, som så returnerede den direkte til kunden. Det kan vi ikke længere," forklarer direktør Thomas Schaltz fra Salgsbutikken.dk.

"Det er frustrerende at bruge så meget tid på noget, der burde være så enkelt. Vores kunder kan jo heller ikke forstå, at firmaerne kan være så gode til at lave telefoner, men at de så ikke kan lave en systemopdatering, der tager højde for sproget på de telefoner, der indleveres til reparation," siger Thomas Schaltz til CRNs søstermedie ComON.

Det er ikke chikane men service
Men anklagen om chikane afvises hos teleselskaberne:

”Sådan skal det ikke opfattes. Når man tager en mobiltelefon ud af vores globale system, så svarer det jo til at sælge en pc, hvor der er lagt en uofficiel version af Windows på den. De butikker ved jo godt, at de sælger et produkt, som de selv har lavet om på,” siger repair manager hos Christian Olesen hos Sony Ericsson.

Også hos Nokia mener man, at kritikken er forfejlet.

”Det er ikke en strategi fra vores side for at chikanere parallelimporten. Det er simpelthen en nødvendighed i den måde hele vores servicesystem er bygget op på. Vi vil sikre, at vi giver kunden den rigtige softwarepakke og nyeste opdateringer,” siger Søren Enø, Care Manager hos Nokia.

Han henviser til, at telefoner fra fødslen afsendes fra Nokia med specielle produktkoder alt efter hvor i verden de skal sælges og hvilke teleselskaber, der skal sælge dem. Det er for eksempel standardindstillinger til mms og internet.

”Det er bestemt ikke nogen handelshindring fra vores side. Det er blot for at sikre en garanteret høj service for alle vores kunder. I de konkrete tilfælde kan jeg godt se, at det rammer lidt uheldigt, men det er en meget selektiv oplevelse,” siger Søren Enø.
Ifølge ham er parallelimporten en meget lille del af det samlede salg i Danmark.

”De her sager er en sjældenhed. Kunderne er selvfølgelig kede af, at det sker, og som ansvarlig får jeg det altid at vide, hvis en kunde er utilfreds, men i den tid jeg har været her, er det forbavsende få gange, jeg er blevet involveret,” siger Søren Enø, der påpeger, at kunderne skal henvende sig direkte til webbutikkerne, hvis de oplever sprogproblemer efter reparationer.

Nogle af butikkerne siger, at de er nødt til at hente deres telefoner i udlandet, fordi telefonerne er dyrere herhjemme og fordi de små webshops kommer bagerst i køen, når de nyeste telefoner sendes på markedet?

”Det passer ikke. Der er masser af muligheder for de små butikker i Danmark. Det er klart, at teleoperatørerne sidder på den største del af salget i Danmark, fordi markedet er bundet op på, at de giver tilskud. Men der er lige adgang til telefoner hos de større distributører som Brightpoint, Milcom og 20:20 Mobil. Så der er konkurrence i Danmark. Argumentet med at telefonerne er dyrere herhjemme, hører vi ofte fra netbutikkerne, men det hænger mere sammen med, at de er vant til at købe deres varerpartier rundt omkring i Europa, hvor distributører måske er ved at brænde inde med telfoner og sælger dem til underpris,” siger Søren Enø.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere