Alle, der sidder i salg og salgsledelse i IT branchen, kender til den enorme nervøsitet, der ligger i at skulle fremlægge sit forecast eller være til business review, hvor tallene ikke lever op til budgettet. Nervøsiteten dæmpes med mængden af power point slides, der forsøger at anskueliggøre efterslæbet i et bedre lys. Typisk er efterslæbet proportionalt med antallet af slides. Med andre ord man kan altid se, hvem der er mest bagud på antallet af power point slides.
Typisk er resultatet af en »Jeg er viiiiiildt bagud«-præsentation, at den skyldige bliver bedt om at lave en plan for at rette op på efterslæbet. Denne plan: Close the gab plan, Back on track plan eller hvad sådanne planer kaldes, udarbejder den skyldige alene, sikkert i de sene nattetimer, og der kommer sjældent noget som helst ud af det.
Dette kan gentage sig uge for uge, måned for måned, ja år for år. Det foregår på alle planer fra sælger til salgschef, fra salgschef til salgsdirektør, fra administrerende direktør til bestyrelse. I internationale it-virksomheder er der endnu flere niveauer, hvor mængden af ubrugelige dårlige undskyldnings power point slides håber sig op i stakkevis, medfølgende timevis af velformulerede undskyldnings-taler typisk udført af velklædte mænd i dyre jakkesæt.
Tænk hvis alle disse ressourcer blev brugt på forretningsudvikling, tid brugt på i samarbejde at udtænke nye forretningsideer, åbne nye segmenter og markeder, lave kreative markedsføringstiltag, udvikle medarbejdere, afholde kundemøder.
Ja, tænk tanken, hvordan dit golfhandicap så ud, hvis du havde brugt al den tid, du som leder har hørt på ubrugelige dårlige undskyldninger, på golfbanen.
Tænk hvis den gentagende nedslidende angst og nervøsitet over at skulle fremlægge dårlige undskyldninger, blev vendt, til en dirrende forventningsfuld spænding over at skulle fremlægge alle sine gennemtænkte kreative løsningsforslag, til at glæde sig til at modtage ros og feedback. Hvad vil det gøre ved medarbejderens motivation, arbejdsglæde, og i sidste ende ved virksomhedens resultat?
Hvorfor handler tilsyneladende intelligente IT ledere i store biler og flot tøj, sig så åbenlyst tåbeligt?
Fordi de føler sig ansvarlige.
De er ansvarlige for at leverer de resultater, budgetter, de har fået udstukket, og de bliver ofte fyrstelig belønnet for dette ansvar. Når resultaterne ikke opnås opstår frustrationen. De har ikke levet op til ansvaret, og de føler sig nødsaget til at vise handlekraft i form af at placerer ansvar. De starter således processen med den endeløse række af dårlige undskyldninger. En proces, der alene er bagudrettet, reaktiv, og som ender med en stor pose skyld alle involverede kan gå og slå sig selv og andre oven i hovedet med.
Hvis lederen i stedet følte sig ansvarlig for sine handlinger, ville fokus blive rettet fremad. Fokus vil være proaktivt, kreativt, og udviklende, og have en positiv direkte indflydelse på opnåelse af virksomhedens fremadrettede resultater.
Hvor længe har du tænkt dig som leder at spilde tiden på dårlige undskyldninger?