IDC anslår, at cloud computing i år vil tegne sig for omkring 1 procent af it-forbruget i Danmark, og at andelen kan tredobles i løbet af de næste fire år. På trods af at cloud computing stadig er en ny teknologi, kan de økonomiske fordele ved teknologien vise sig at være betydelige. IDC forventer, at cloud computing vil nå en omsætning i Danmark på ca. 11 milliarder kroner over de næste fire år. På verdensplan forventes det, at cloud computing vil nå en omsætning på 4.000 milliarder kroner inden for den samme periode.
Og cloud computing bliver da også nævnt i den seneste rapport fra Højhastighedskomiteen, der kommer med en række konkrete anbefalinger til, hvad Danmark kan gøre for at blive et mere moderne it-samfund.
»Det er komiteens vurdering, at der er betydelige muligheder for at høste såvel økonomiske som miljømæssige gevinster ved øget brug af cloud computing. Blandt andet kan cloud computing være med til at bane vejen for opstartsvirksomheder ved blandt andet at sænke etableringsomkostningerne. Den offentlige sektor kan som en stor og professionel efterspørger bidrage til at bane vejen for en øget brug af cloud computing. Komiteen foreslår derfor, at der opstilles visioner herfor, blandt andet for også at sikre grundlag for besparelser i såvel den offentlige sektor som i de private virksomheder,« hedder det i rapporten.
En anden undersøgelse, gennemført af Kelton Research på vegne af firmaet Avanade, konstaterer at 63 pct. af de danske virksomheder ser cloud computing som en omkostningsbesparende investering. 84 procent af de danske virksomheder har på trods af finanskrisen valgt at fastholde eller øge investeringerne i ny teknologi. Mere end halvdelen gør brug af en kombination af intern it og cloud computing, og 70 procent af de adspurgte mener ikke, at finanskrisen har haft indflydelse på deres interesse i at flytte it i skyen.
Avanade smider Microsoft CRM op i skyen
Og firmaet har da også netop lanceret en ny forretningsløsning i skyen baseret på Microsoft-teknologi, Avanade Online Services (AOS), som skal lokke de større virksomheder over på skyen. AOS består af Microsoft Dynamics CRM som en online virksomhedsløsning med fuld support og vedligeholdelse sammen med en række udvidelser.
»Med AOS adresserer vi nogle af de bekymringer, som tidligere har holdt specielt større virksomheder fra at lægge forretningskritisk it-drift op i skyen. Mange virksomheder har begrænsede budgetter og it-ressourcer, men samtidig er der et behov for hurtig implementering og et ønske om at reducere driftsudgifter, hvor det er muligt. AOS opfylder disse behov ved at tilbyde en komplet softwareløsning i skyen med applikationer, infrastruktur og support,« siger Kaspar Bøgh Christensen, nordisk løsningsdirektør for Dynamics CRM hos Avanade.
Hos Microsoft forventer man, at der kommer flere Software as a Service-løsninger baseret på f.eks. Microsoft Dynamics CRM i løbet af 2010.