Apple øger i disse måneder sin markedsandel på uddannelsesmarkedet kraftigt. Nye tal fra Gartner viser, at Apple i sidste kvartal 2008 sad på 42 procent af salget til uddannelsessektoren i Sverige, et salg der i sær går ud over HP og Dell.
Fremgang er faktisk så kraftig, at der er tale om en fremgang på hele 20 procent i Sverige, en tendens man også oplever andre steder i Europa, fortæller Gartner.
»... det er en klar trend. Apple øger indenfor uddannelsesområdet i hele Europa. Største vækst ser vi i Sverige, Spanien, Tyskland og Rusland«, siger Bruno Lakehal fra Gartner til Computersweden.
Prognosen for første kvartal 2009 i Sverige ser også lovende ud for Apple. Mens HP fortsætter med at falde, mens andenpladsen dog beholdes, så går Apple fra 42 til 43 procent af det svenske uddannelsesmarked.
Det er de bærbare MacBooks, der trækker Apples salg i vejret indenfor uddannelsesmarkedet, forlyder det.