»Set fra dansk side, så har interessen generelt været større i år end i de tidligere år. I øjeblikket er fem danske virksomheder tilmeldt, og vi håber på 2-3 stykker mere,« siger Danmarks Handelskontors eksportstipendiat i Sverige, Lars Ingerslev.
Danmarks Handelskontor, der hører under udenrigsministeriet, arbejder på at bane vejen for de danske virksomheder i udlandet. Derfor har handelskontoret i Sverige, koordineret en dansk fællestand på IT-messen i Stockholm. Det koster 34.500 kroner per virksomhed at deltage i den danske stand. For det får man en plads centralt på den svenske messe.
»Vi tilbyder gode forhold til de danske virksomheder. De får rigtig meget for pengene ved at være med her, da de ikke skal afsætte så mange ressourcer til opsætning af stand og så videre. Vi har vældig gode eksempler på virksomheder, som opnået gode resultater, ved at deltage i messen,« siger Lars Ingerslev.
COMDEX-messen er den største IT-messe i Skandinavien. I 2004 havde messen mere end 15.000 besøgende og 228 udstillere. Efter tre år i Göteborg er messen nu flyttet til Stockholm. Et område der ifølge Danmarks Handelskontor, udgør det meste interessante svenske delmarked for danske IT-virksomheder. Stockholm-området hvor messen skal holdes tegner sig for 40 procent af den svenske samfundsøkonomi og 35 procent af den svenske befolkning.
Softwarefirmaet 3Dfacto er en af de danske IT-virksomheder, som skal deltage i messen. Og her er der store forventninger til messen.
»Den primære grund til vi stiller op til messen, er at vi gerne vil ind på det svenske marked. Rammerne på messen er gode, og det giver os en god mulighed for at vise os frem. På den her messe skulle vi meget gerne hente en masse leads med hjem,« siger Shahid Ayub fra 3Dfactor.
De øvrige danske IT-virksomheder der foreløbigt er tilmeldt messen i gennem Danmarks Handelskontor er Synkro, Aggrit, JH Software og TARGIT.