Krisen skræmmer unge sælgere
Antallet af unge medlemmer i sælgernes fagforening Business Danmark er på to år steget med 50 procent.
I løbet af de seneste to år har sælgernes fagforening Business Danmark oplevet en massiv tilstrømning af nye unge medlemmer. I alt har 660 sælgere under 30 år meldt sig i fagforening og a-kasse. Det svarer til en medlemsfremgang for denne aldersgruppe på 50 procent.
Business Danmark tilskriver succesen, at organisationen målrettet har arbejdet på at ændre sit image i retning af at coache medlemmerne i forhold til tryghed, faglig udvikling og kontante medlemsfordele.
»Vi vil ikke slås i hartkorn med den traditionelle fagbevægelse, hvor mange føler sig som et nummer i rækken. Det har givet pote,« siger landsformand i Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen.
Men også udsigten til økonomisk krise smitter af på sælgernes lyst til at melde sig i fagforening og a-kasse. Alene i sidste kvartal af 2008 har flere hundrede sælgere meldt sig i a-kasse, hvilket formanden for Business Danmarks a-kasse, Per Møller, mener hænger direkte sammen med en større krisebevidsthed i blandt sælgerne.
»Krisestemningen har fået mange til at sikre sig retten til dagpenge. Men jeg tror også, at det skyldes mediernes fokus på, at man ikke får kontanthjælp fra kommunerne, hvis blot man har en mindre formue,« siger Per Møller.
Færre skifter job
Samtidig med at sælgerne i stigende omfang melder sig i fagforening og a-kasse, lægger krisen også også en dæmper på antallet af jobrokader i salgsvirksomhederne, hvor der fra 2007 til 2008 har været betydeligt mindre gang i svingdørene.
Ifølge en undersøgelse som Loyalty Group har lavet for Business Danmark er andelen af ansatte med mindre end et års ansættelse på bare et år faldet fra 22 til 13 procent. Den langsommere rotation mellem jobs får samtidig andelen af sælgerne med mellem to til fem års anciennitet til at stige fra 34 til 42 procent.
Dent ændrede anciennitetsprofil slår også igennem på virksomhedernes forventninger til nyansættelser. I 2007 sagde hveranden virksomhed, at de regnede med at udvide salgsstyrken med mere end 20 procent, I dag er det kun hver femte virksomhed, der ser så optimistisk på fremtiden.
»Det goldrush mod nye job, vi tidligere har set, er ebbet ud. Det har givetvis hjulpet nogle sælgere til at sikre sig et bedre job og højere løn. Men nu skal regningen betales i form af øget salg og lønsomhed, og det tror jeg vil skabe en frustration hos både salgsledelse og sælgere,« siger seniorrådgiver Mikkel Korntved fra Loyalty Group.