Flere onlineforhandlere beskylder det østjyske energiselskab NRGi for at skabe unfair konkurrence på online-markedet. Senest har det kundeejede NRGi besluttet at udbetale 85 millioner kroner af sit overskud som tilgodebeviser - såkaldte greencards - som kun kan bruges til indkøb af energirigtige varer i NRGi's egen webbutik Wupti.
»De 85 millioner er noget af en julegave at få for Wupti, for det er ikke sikkert, at kunderne har lyst til at handle i deres butik,« siger direktør Poul Thyregod fra Wuptis konkurrent Happii.
Han bakkes op af Foreningen af Online IT Forhandlere (FOIF), hvor formand Eskild Jensen, der også er salgsdirektør i Shg, siger, at NRGi lader el-kunderne betale for sine tvivlsomme forretningseventyr.
»Det er jo kundernes egne penge, som bliver brugt til at finansiere en konkurrerende virksomhed. Den mulighed har Wuptis konkurrenter jo ikke,« siger Eskild Jensen, som i øvrigt stiller spørgsmålstegn ved NRGi's forklaring om, at man vil styrke salget af energirigtige husholdningsapparater.
»NRGi holder sig formentlig på den rigtige side af loven, men man får ikke mange energirigtige varer for de beløb, som den gennemsnitlige forbruger får udbetalt. Jeg ser derfor øvelsen som et kreativt forsøg på at begrænse tabet i selskabet,« siger Eskild Jensen.
NRGi har i løbet af det seneste år investeret mellem 20 og 30 millioner kroner i Wupti. Desuden har NRGi allerede bebudet en yderligere kapitaltilførsel i begyndelsen af næste år.
Kritikken har fået Energitilsynet til at kræve en redegørelse fra NRGi. Kontorchef Jan Hansen siger til CRN, at myndighederne blandt andet vil se på, om NRGi's green cardmodel er lovlig eller ej.
Læs mere i den trykte udgave af CRN 23/2007, der udkommer idag.