Microsoft lancerer i dag betaversionen af den cloudbaserede Office-pakke 365, som giver kunder adgang til blandt andet Office-programmer, Sharepoint, Exchange og Lync for bare 40 kroner pr. bruger pr. måned. Den fulde udgave af 365 med videotelefoni og blandt andet mulighed for at flere rbugere redigerer de samme dokumenter koster dog helt op til 140 kroner pr. bruger.
Office 365 er afløseren for BPOS, og det nye produkt betyder ifølge Microsoft, at mindre og mellemstore virksomheder nu får adgang til løsninger og teknologi, som hidtil har været forbeholdt de allerstørste og økonomiske mest velpolstrede kunder.
»Den udfordring adresserer vi med Office 365, hvor det nu bliver muligt for virksomheder i alle størrelser at tilgå information og kommunikere i skyen til en overkommelig pris,« siger Aaren Ekelund, dansk produktchef for Office 365.
Samtidig med lanceringen af Office 365 åbner Microsoft Office 365 Marketplace, hvor Microsoft-forhandlere kan præsentere deres egen-udviklede løsninger, som kunder så kan bygge ovenpå Office 365-pakken.
Omkring 400 ud af de ialt 4000 danske Microsoft forhandlere tilbyder allerede i dag BPOS. Ifølge Microsoft er Danmark et af de lande, hvor kunderne har taget bedst i mod softwareproducentens cloudløsninger. Til dato anvender omkring 100.000 brugere BPOS-løsninger og Microsoft forventer en markant vækst i antallet af brugere. Det gælder især enterprisekunder, som ifølge Aaren Ekelund ser en fordel i at erstatte traditionelle softwarelicenser med abonnementsbaserede cloud-løsninger.
»Vi synes jo selv, det er fantastisk løsning både i den høje ende og lave ende af markedet,« siger Aaren Ekelund.