Det er en kendt sag, at Google sender sine Street-View-biler rundt på gader og stræder for at fotografere huse på gadeplan. Det har skaffet Google mange uvenner. Men det er mindre kendt, at bilerne også er udstyret med en Wi-Fi-scanner.
Google samler altså også oplysninger om alle trådløse netværk, som man finder på vejen. Der kan kun gisnes om, hvad disse oplysninger kunne bruges til.
Et billede af en af Googles biler findes f.eks. i denne blog, hvor der spekuleres på, at Wi-Fi-scanneren f.eks. kunne bruges til at forbedre Googles egen geolocation-API. Bilerne indeholder angiveligt også udstyr, der registrerer mobilmasternes position og signalstyrke.
Det er altså en stor mængde data, som samles på de mange ture rundt i byerne – bortset fra de billeder, som har gjort Street View så kontroversielt.
Den tyske data-ombudsmand Peter Schaar er ”forfærdet over, hvilke formål disse ture bliver brugt til, uden at de berørte er informeret om det,” som det fremgår af en pressemeddelelse.
Men Google forsvarer sig med, at man aldrig har lagt skjul på sin WLAN-scanning – det fremgår endda af billeder på Flickr. Men det har ikke interesseret nogen før nu.
Og der er andre firmaer som sender biler rundt for at registrere trådløse netværk og bruger disse data til at tilbyde lokaliserings-tjenester, herunder Skyhook Wireless, der angiveligt har registreret mere end 80 millioner trådløse net i hele verden. Skyhooks teknologi bruges blandt andet i den første iPhone.
Men de tyske myndigheder mener, at Google registrerer netværkets MAC-adresse, navn og krypteringsstatus, hvilket går langt ud over det, der er nødvendigt for at bruge signalet til simpel lokalisering.
Så meget tyder på, at Google nu står overfor et nyt slagsmål om sin i forvejen omstridte Street View-tjeneste.