Under overskriften »Danske forhandlere frygter kanalkonflikt« bragte CRN i sin seneste trykte udgave en artikel, som beskrev, hvordan Sandbergs britiske distributør har åbnet en onlineshop, Sandbergdirect.com, der sælger direkte til forbrugerne.
Sandbergdirect.com er oprettet af Sandbergs engelske distributør Airphone Ltd. med Sandbergs fulde godkendelse.
Artiklen blev i uddrag lagt på crn.dk, hvilket fik Sandberg til at reagere ved at udsende en mail til distributører, forhandlere og presse, hvori Sandbergs direktør, Erling Hoff Pedersen hævder, at CRNs artikel er fejlagtig. Inden alle fik tilsendt mailen fortrød Erling Hoof Pedersen dog brevet, og standsede mailudsendelsen, siger han nu til CRN.
»Brevet er skrevet på baggrund af artiklen på nettet. Efter at jeg læste artiklen i bladet valgte jeg at stoppe udsendelsen, da den artikel retter nogle af de fejl, der står på CRNs hjemmeside,« forklarer direktør Erling Hoff Petersen fredag til CRN.
Erling Hoff Petersen mener, at det er svært at spekulere i, hvad han ville have gjort, hvis han havde set bladhistorien først, men han erkender, at han næppe ville have sendt brevet ud, hvis han havde læst den trykte version først.
»I Storbritanien er det ret normalt, hvis man kigger på de forskellige distributører, at de har et direkte salg til forbrugerne til en udsalgspris. Forhandlerne bliver jo ikke klemt af, at man sælger til udsalgspris. Det er normal praksis i England, men ilde set i Danmark, og derfor gør distributørerne det ikke herhjemme,« forklarer Erling Hoff Petersen.
Hos CRNs engelske søsterblad kan man imidlertid ikke genkende Erling Hoff Pedersens beskrivelse af markedstilstanden på de britiske øer.
CRN UKs news editor Sarah Yirrell siger til CRN Danmark, at det absolut ikke er normal praksis, at engelske distributører praktiserer direkte salg.