Norske Tandberg Data har pudset det hæderkronede tape-medie af og satser på at gøre tape-backup til et fuldgodt alternativ til de traditionelle storagediske. Med et bredt produktkatalog og et nyt partnerprogram under armen satser Tandberg Data på at finde nye partnere, som især skal ramme kunder i smb-segmentet.
»Mange firmaer er på vej tilbage til tape-backup netop på grund af mediets pålidelighed. Data kan gemmes i ti år på en hylde med sikkerhed for, at det virker,« siger Tandberg Datas internationale marketingschef Marije Stijnen til CRN.
I Danmark og Benelux er kanalchef Thomas Lindegaard ansvarlig for det nye partnerprogram, og han ser den stigende kompleksitet og eksploderende data mængder som to gode argumenter for at vælge den båndede løsning, når data skal gemmes.
»Mange små virksomheder ønsker ikke at lægge data ud til andre. Der er tape-løsninger et godt alternativ på et tidspunkt hvor datamængden stiger, og hvor der er stigende fokus på sikkerhed. Derfor har vi brug for samarbejde med forhandlere som kan sammensætte de rigtige løsninger til kunderne,« siger Thoams Lindegaard.
Han peger på, at tape-backup er energibesparende i modsætning til de evigt snurrende diske, som kræver elektricitet til både drift og køling.
Tandberg Data har i dag 15 aktive partnere i Danmark, som bliver betjent af distributørerne Four Leaf og DCC. Thomas Lindegaard mener, at det er realistisk at nå op på 50 partnere inden for en overskuelig fremtid.
»Jeg prioriterer kontakten til forhandlerne, hvor vi blandt andet tilbyder salgstræning, som især retter sig mod smb-markedet. Målet er, at give forhandlerne en individuel service afhængig af deres produktprofil, og det kan kun lade sig gøre fordi vi er en lille og fleksibel organisation,« siger Thomas Lindegaard.