En ny internet-tjeneste som streamer spil direkte til computeren bliver lanceret den 17. juni. Onlive har været under udvikling i mere end otte år og der er delte meninger om systemet. Den store fordel er, at man kan spille uanset hardwaren på computeren, for spillene kører direkte på Onlives servere.
Systemet gør det muligt at spille selv de mest ressourcekrævende spil på netbooks, mobiltelefoner og settop bokse. Spillene bliver streamet fra serverne til den lokale klient, mens input fra mus eller gamepad bliver sendt den anden vej.
Onlive har angiveligt udviklet en meget effektiv teknologi til videokomprimering, som sørger for at billedsignalet med en opløsning på 1.280 x 720 pixels bliver overført uden forsinkelse. For selv den mindste forsinkelse kan være kritisk i et actionspil. Til gengæld betyder det mindre, hvis der f.eks. er tale om et strategispil eller rollespil, og her kommer systemet måske til sin fulde ret. Men om der ligefrem er tale om en ”konsoldræber” - som systemet er blevet kaldt – finder vi først ud af til juni.
»Vi er den nye platform og vi bygger et netværk og en infrastruktur som skal holde de næste 30 år, ikke kun de næste fem år,« sagde Mike McGarvey fra Online på Gamesbeat konferencen i denne uge i San Francisco, hvor systemet officielt blev præsenteret.
Online skal levere ”cloud-spil” til pc, Mac og tv over almindelige bredbåndsforbindelser. For at bruge tjenesten skal man betale 15 dollar om måneden og der bliver bl.a. adgang til spil som Assassin's Creed, Prince of Persia og Borderlands. De fleste store spiludgivere understøtter systemet.
Det forlyder ikke, om lanceringen den 17. juni gælder for hele verden eller kun for det amerikanske marked.