Google må gerne sælge søgeord til konkurrerende firmaer

EU-dom fastslår, at Google ikke bryder loven, når de lader firmaer reklamere via konkurrenters varemærker.

Det franske modehus Vuitton har opdaget, at mange konkurrenter og kopi-fabrikanter ofte køber Vuittons varemærker, når de markedsfører sig via Google AdWords.

Det har fået modekoncernen til at anklage Google for at krænke firmaets varemærker. Men den klage har EU-Domstolen nu afvist. Google er ikke ansvarlig for overtrædelsen, når firmaer læner sig op af konkurrenters kendte varemærker.

Google glæder sig selvfølgelig over afgørelsen, men bruger alligevel tid på at forsvare den på sin officielle blog. At Google vil have lov til at sælge sponsorerede søgeord til konkurrenter, bliver nemlig udlagt af kritikere som pengegrisk og uetisk. Men den opfattelse er forkert, mener Google. Ifølge Google handler det om grundlæggende adgang til information, og at varemærkeindehavere ikke kan have fuld kontrol over, hvad der optræder i søgninger på deres varemærker.

Googles eksempel er en bruger, der er på udkig efter en ny bil. Når han indtaster en specifik biltype, så er forbrugeren ifølge Google på jagt efter information om forskellige forhandlere, brugtvognsforhandlere, anmeldelser af bilen eller måske omtale af andre biler i samme kategori.

EU-Domstolen har selv udsendt en pressemeddelelse. Den ligger her i pdf-format.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere