(Opdateret) Leder man efter et billigt fladskærms-tv, kan man risikere at havne på Wannasee.dk. Her skiltes der med et e-mærke, som skulle signalere, at webbutikken er til at handle med inden for nogle helt bestemte rammer for god opførsel.
Men klikker man på det lille blå ”e” på wannasee.dk, kommer man til en ny side, hvor e-mærket pludselig er blevet overskrevet med en tyk rød streg.
"Afvist. www.wannasee.dk har ikke ret til at benytte E-mærket,” står der.
Forklaringen findes i en aktuel pressemeddelelse fra e-handelsfonden og den handler om, at indehaveren af webutikken simpelthen er for sky: Han vil hverken snakke i telefon eller udveksle mails med sine kunder – eller med e-handelsfonden.
”Wannasee.dk har gentagende gange ikke overholdt aftalte leveringstider, ligesom det har været umuligt for en række kunder at komme i kontakt med virksomheden, hvorfor de nu får frataget e-mærket,” hedder det lakonisk i meddelelsen.
Fonden gør opmærksom på, at den tidligere har forsøgt at få Wannesee til at se situationen i øjnene og forbedre kundebehandlingen.
Det skete på baggrund af en række forbrugerhenvendelser til e-handelsfondens særlige Forbruger Hotline, hvor kritikken ifølge e-handelsfonden var massiv: Wannasees kunder modtog ikke deres varer inden for den aftalte leveringstid, og pengene for købet var i flere tilfælde blevet hævet uden, at varen var afsendt.
Derudover oplevede både forbrugere og e-handelsfonden, at det var svært eller umuligt at komme i kontakt med den sky indehaver af butikken, uanset om man bruger telefon eller mail.
”Wannasee.dk har ikke svaret på e-handelsfondens påbud, og det kan konstateres, at der ikke er rettet op på kritikpunkterne”, hedder det videre i meldingen fra e-handelsfonden.
CRNs søstermedie, ComON, har forsøgt at komme i kontakt med indehaveren af Wannasee.dk, men uden held. Selskabet er ikke registreret hos Erhvervs og Selskabsstyrelsen som hverken ApS eller A/S. Domænet wannassee.dk er ifølge DK Hostmaster ejet af en Lars Sternkopf, der er bosiddende på Dagmarsgade i Ringsted, men han tager desværre ikke telefonen.
”Det skal være nemt og sikkert at handle med e-mærkede netbutikker. Man skal kunne stole på, at de aftalte leveringstider overholdes, og det skal naturligvis også være muligt at komme i kontakt med netbutikken," siger e-handelsfondens direktør Lars Schmidt Larsen.
"Wannasee.dk har, på trods af et vink med en vognstang, vist, at de ikke magter at leve op til så simple og fundamentale e-mærkekrav, derfor skrider vi ind med en direkte fratagelse” slutter Lars Schmidt Larsen.
Wannasee.dk kan først ansøge om e-mærket igen efter 12 måneder – hvis altså ejeren beslutter sig for at dukke op.