Med købet af Ageia har den store grafikkort-producent Nvidia sikret sig en af de mest lovende teknologier til beregning af fysik i spil.
Ageia sælger de såkaldte PhysX-kort, som aflaster processoren og grafikkortet når der skal gennemføres komplekse fysik-beregninger, f.eks. en eksplosion hvor hundredvis af objekter flyver gennem luften. Det skal føre til mere realistiske og flottere spil - men problemet for Ageia har hidtil været, at der mangler spil som understøtter PhysX.
Det bliver måske bedre nu, hvor Nvidia har købt Ageia. Det ventes at Nvidia vil indbygge understøttelse for PhysX i sine grafikkort. Det betyder så, at man ikke længere behøver et separat PhysX-kort i computeren for at udnytte teknologien - og det kan betyde, at de dyre PhysX-kort helt forsvinder fra markedet.
I stedet bliver PhysX en ekstrafunktion i Nvidias GeForce-kort - og dermed har firmaet et forspring i forhold til konkurrenten AMD/ATI, der ikke råder over en lignende teknologi.
Konkurrenten Havok, der også har udviklet en fysik-teknologi til spil, blev sidste år købt af Intel.
Havok har udviklet en fuldt softwarebaseret fysik-motor, der udnytter regnekraften i processorer fra Intel og AMD og grafikkort fra Nvidia og ATI. I modsætning til Ageia har Havok ikke solgt sine egne accellerator-kort.