»Vores salg har været stabilt inden for det sidste år. Det har endda været svagt sigende,« siger Morten Rishøj, produktchef hos HP.
En af årsagerne til den trods alt positive tone er ifølge Morten Rishøj og andre branchefolk, at forbrugerne har fået specialiserede enheder til lavere pris. Markedet leverer nu dias-scannere med highend-specifikationer og flatbed-scannere med dias-enheder - til priser hvor også konsumenterne kan være med.
Flere af leverandørerne fremhæver også, at der hos private og i virksomheder stadig er meget papirbaseret materiale, der skal digitaliseres. En amerikansk undersøgelse udført af Hewlett-Packard viser, at 98 procent af alle billeder i verden er analoge. Når konsumenterne - og virksomhederne - først har købt et digitalt kamera og har vænnet sig til at kunne gemme og behandle billeder på pc'en, så har de behov for at få gjort deres analoge billeder digitale.
Hos Canon fortæller marketing manager Tom Samuelsen, at det er forbrugermarkedet, der er stagneret.
»Markedet er stabilt, men uden vækst i stand alone. Vi har på fornemmelsen, at markedet er overtaget af multifunktions-maskiner, som der er store vækstrater på. Det skyldes måske, at scanning er noget der bruges on and off,« siger han.
Ellers har der de seneste år været sat fokus på fotoskanning. Det vil der også blive i år, mener Tom Samuelsen. Brugerne vil have deres hardcopy-foto digitaliseret, så de har alt samlet et sted. Der er et marked for at få systematiseret alle de billeder, der ligger i kasser rund omkring hos folk.
På det professionelle marked har Danmark en solid status. Men her har grundlaget for scannerne nogen tid været udsikker - ikke mindst fordi medier og fotografer i vid udstrækning går over til digitale billeder. Hos Danmarks største leverandør af prof-scannere, JM Thomsen, er der alligevel ikke udpræget pessimisme at spore.
»Vores opfattelse er langt mere positiv end den generelle. I internet-æraen sagde man, at alle billeder skal være digitale, og at scannere er uinteressante. Men når folk har prøvet et digitalt kamera i nogen tid, finder de ud af at de ikke kan undvære scanneren,« siger indehaver Jens Thomsen.
»Scannermarkedet består, og det forventer vi også det vil fremover. Vi har især haft succes med vore eget mærke som er baseret på Heidelberg. Hiscan (JMT's scanner, red.) har vi haft stor succes med og har fået store kunder i løbet af året. For eksempel Berlingske Avistryk og Nationalmuseet,« jubler han.
Ifølge IDC ventes scannersalget i Vesteuropa at falde med 10 procent her i 2003. Læs mere i dagens udgave af Computer Reseller News.