Hvis der er tvivl om, at Japan er et stolt og traditionsbundet folkefærd, så kan du spørge Eistein Fosli til råds.
Den norske chef for it-firmaet Open IT fik personligt at mærke, at der er visse betingelser, der skal overholdes, når man laver forretninger med japanere.
Det norske firma har leveret en it-løsning, Usage Analyser, til den japanske bilfabrikant Mazda. Usage Analyser bruges til system-overvågning, så man kan se og analysere it-ressourcerne.
Men i to omgange var der fejl i små fejlrettelser til Usage Analyser. Dette tolererede japanerne ikke, og de krævede derfor, at en ansvarlig leder mødte op, for at forklare, hvad der var sket, og hvilket procedurer, der var lavet for at undgå, at problemet opstod igen.
»Jeg havde håbet at undgå det, men et formelt brev, hvor jeg lagde mig på ryggen, var tydeligvis ikke nok,« siger Eistein Fosli, der er stifter og diretør af Open IT, der måtte bestille en flybillet til Mazdas hovedkvarter i Hiroshima.
Japanerne accepterede forklaringen og er stadig kunde hos Open IT. Hos nordmændene forsøger man at finde det positive i situationen, hvor direktøren blev kaldt til Japan som en anden uartig skoledreng.
»Jeg anerkender, at vi har meget at lære af Mazda og andre japanske selskaber, når det gælder total kvalitetsledelse og fokus på de mindste detaljer i alt vores arbejde,« siger Eistein Fosli til Digi.no.