I Tyskland er det lykkes Brother at få nedlagt fodgedforbud mod to fabrikanter, der sælger printerpatroner, der bryder Brothers patent. Det er distriktsdomstolen i tyske Düsseldorf, der har udstedt et foreløbigt fogedforbud.
I løbet af foråret opdagede Brother, at fire forskellige fabrikanter solgte kopier af de nye blækpatroner på det tyske marked. To af dem stoppede salget, da Brother's jurister henvendte sig til dem. De to andre blev retsforfulgt, fordi de fortsatte salget.
Også i Danmark er Brother på vagt over for blækpirater, som marketingchef Henning Elkjær mener er et meget stort problem.
»Vi anslår, at omkring 30 procent af markedet for blækpatroner bliver dækket af forfalskninger,« siger han.
Når Brother finder en mistænkelig patron hos en dansk forhandler, køber producenten en patron, for at undersøge den og prøver at tage kontakt til kopiproducenten, for at standse ulovlighederne.
Men det er svært at finde frem til fabrikanterne, og fogedforbudet er derfor en sejr for Brother, fortæller Henning Elkjær.
Og der er grund til at bekæmpe de uægte patroner, som har flere konsekvenser end tabt indtjening for producenterne, understreger Henning Elkjær. For i værste fald kan de uoriginale patroner og tonere ødelægge printerne, de anvendes i. Samtidig forsvinder garantien på printere, hvor der har været anvendt falske blækpatroner.
»Brother bruger rigtigt mange penge på at udvikle blæktyper, som passer optimalt til firmaets maskiner. Kopiprodukter vil aldrig opnå samme kvalitet,« mener Henning Elkjær.
Hos Brother mener man, at mange forbrugere fortsat hellere vil købe billigt end sikre sig en ordentlig kvalitet.
»Hvis der ikke var en efterspørgsel efter de falske partoner, så ville der ikke være så stort et udbud,« siger Henning Elkjær, Brother.
DRs Kontant har dog haft fat i emnet, ligesom Forbrugerrådets Tænk har en artikel om falske patroner i det nyeste nummer. Det har haft en effekt på befolkningens holdning til de uoriginale printerpatroner.
»Andelen af kopiblæk på markedet er faldet med fem til ti procent over det sidste år. Vi satser på, at Tænks artikel kan sætte gang i flere debatter rundt om i de små hjem, for det er de private, der køber uoriginalt,« slutter Henning Elkjær.