Jo dårligere ledelse, jo dårligere trives de ansatte. Det viser en større undersøgelse, som IT-fagforeningen Prosa har fået foretaget. Og dårlige trivsel, stress og nedslidningssymptomer er udbredte fænomener i IT-branchen, for det er uprofessionel ledelse tilsyneladende også.
49 procent af de IT-ansatte i Prosas undersøgelse siger, at deres nærmeste ledelse kun delvist eller i ringe omfang har ledelsesmæssige kvalifikationer.
Ledelsen har ofte heller ikke forstand på, hvad dens ansatte laver. 48 procent af de IT-ansatte svarer, at deres leder kun delvis eller ringe faglig indsigt i deres arbejde.
Hver femte angiver ledelsen som et decideret negativt element i hverdagen på jobbet.
Det skal være færdig i går
Prosas faglige sekretær, Eva Birch Christensen, hører via sine medlemmer, hvordan medarbejderne oplever de dårligt kvalificerede ledere.
- Vi ser, at ledelsen ofte fralægger sig ethvert ansvar og lægger det over på den enkelte ansatte. Folk bliver presset til at sige, at de kan gøre tingene hurtigere færdigt, end det er muligt - og bagefter hænger de på deadline. Vi ser også arbejdsgivere, der løber fra ansvaret ved at sige, at overarbejdet ikke var pålagt, men når det er pålagt, at opgaven skal være færdig til tiden, klinger det meget hult, siger Eva Birch Christensen.
Arbejdspresset ser ifølge Prosa ud til at stige for de IT-ansatte. Hver anden klager over både for meget at lave og over stress.
- Hvis vi skal undgå at vores medlemmer bliver smeltet psykisk ned, er det helt nødvendigt, at toppen bliver taget af arbejdspresset, mener Eva Birch Christensen.
Hun fortæller, at Prosa har medlemmer, der henvender sig med hukommelsesbesvær, noget der ligner depressioner og andre problemer, der kan føres direkte tilbage til arbejdspresset.
- Seriøse, ansvarsfulde og dygtige medlemmer, der har mistet deres evne til at arbejde. Desværre bliver der flere, og de er ofte hårdere ramt, vurderer Eva Birch Christensen.
807 Prosa-medlemmer har deltaget i undersøgelsen, der er foretaget af Socialforskningsinstituttet.