Arkitekter, byggefolk, IT-folk og skolelærere. Det er den cocktail, der skal til for at udvikle fremtidens interaktive rum og bygninger, hvor IT umærkeligt er indbygget i alting.
Nu har disse udviklere af fremtidens omgivelser fået et center, hvor de sammen kan udtænke modeller og løsninger.
Nemlig Center for Interaktive bygninger, rum og byrum i Århus, der er en del af det nyåbnede ISIS-center finansieret af ialt 44 millioner offentlige kroner henover de næste fire år.
For de penge får det offentlige en masse input til, hvordan skoler og biblioteker kan modernises eller bygges i tråd med teknologiens muligheder fremover.
- Det handler om at få det bedste ud af IT og af den fysiske verden på én gang. Om at brugere maskineren på menneskets præmisser. Om at bruge IT på en måde, hvor det er integreret i dagligdagens situationer, siger datalogiprofessor Kaj Grønbæk.
Han er en af initiativtagerne til centret. Da det blev indviet, viste han det første eksempel på, hvordan folkene bag kan gøre de fremtidige rum begribelige for omverdenen. Nemlig i form af en lille film.
Filmen viser en folkeskoleklasse, der har faget natur og teknik. Eleverne bruger IT og teknologi i stor stil dels ude i naturen, dels hjemme på skolen.
Insekter og IT
Eleverne kommunikerer trådløst via lyd og billeder med klassekammerater og putter fund fra naturen i intelligente glas.
På skolen kontakter eleverne en insektekspert via videotelefon og indhenter viden om deres fund.
Derefter redigerer børnene en lille præsentation, hvor de formidler det, de har lært. Præsentationen kan de også tage med hjem og vise forældrene.
- Det skaber en mere spændende læring for børnene, fordi det giver mulighed for nye udtryksmåder - også inden for de fag, som børnene måske ikke synes er så interessante. Desuden er det også vigtigt, at børnene forstår, hvordan der med IT kan manipuleres med én. De skal kunne gennemskue, hvad der er virkeligt, og hvad der er snyd, siger Kaj Grønbæk.
At børnene også lærer at beherske IT og teknologi er en vigtig sidegevinst, mener professoren.
1:1 laboratorium
Til at lave filmen om skolebørnene har Kaj Grønbæk brugt IT-byen Katrinebjergs såkaldte blå studie til at skabe nogle virtuelle kulisser.
Men det nye center vil også indrette laboratoriefaciliteter, hvor de kan udvikle konkrete prototyper på fremtidige rum og bygninger. Foreløbig er følgende konkrete rum på tegnebrættet: Et rum for virtuelle udstillinger på eksempelvis museer, det interaktive børnebibliotek, undervisningsrum til at lære om it og medier i folkeskolen og et andet til matematik og videnskab.
Kaj Grønbæk erkender, at de interaktive rum i sig selv vil koste temmelig mange penge at indrette.
- Men det en nødvendig investering til at uddanne nutidens børn til samfundet om 10 til 15 år, mener Kaj Grønbæk.
Beskrivelse af Center for Interaktive bygninger, rum og byrum på ISIS' websted.