Ok, indrømmet - der er meget sniksnak, du sikkert ikke gider sidde og lytte igennem, hvis du vælger at optage alle dine møder.
Men nogle gange kunne det være rart at have optaget centrale dele af et møde, så du kunne genskabe, hvordan en bestemt bemærkning faldt i sammenhængen, eller hvad det nu var for noget vigtigt noget, chefen sagde, du skulle huske at få med ...
Nuvel, har du Microsoft OneNote på din bærbare og en indbygget mikrofon er det ingen sag at optage de vigtige passager fra mødet - det er bare at klikke på en knap og have en smule fornemmelse for, hvornår noget er ved at blive vigtigt.
Du behøver ikke en gang at advare mødedeltagerne før du klikker på knappen, for det er fuldt ud lovligt at optage samtaler, man selv er part i, uden at gøre de øvrige samtaledeltagere opmærksom på dette - så længe man altså er berettiget til at deltage i samtalen.
1. Start en ny optagelse
Klik på Indsæt-fanen og derefter på Optag lyd- eller Optag video-knappen i Optagelse-gruppen. Så snart du har klikket på knappen, startes optagelsen, og Lyd og video-værktøjerne åbnes yderst til højre på Båndet. Samtidig indsættes et lyd- eller video-ikon på den side, du har åben i OneNote.
2. Stop optagelsen
Når mødet eller den del af det, du ønsker at optage, er forbi, klikker du på Stop-knappen på Optager-fanen. Du kan også pause optagelsen undervejs ved at klikke på Pause-knappen. Så snart du har klikket på Stop-knappen, ændrer fanen navn til Afspilning-fanen.
3. Lyt til eller se optagelsen
Så snart du holder musemarkøren over en optagelse, vises en afspilningsknap til venstre for lyd- eller video-ikonet. Lydoptagelser afspilles så snart du klikker på Afspil-knappen, mens videoklip åbnes I et separat vindue. Du kan også afspille optagelsen ved at klikke på Afspil-knappen på Afspilning-fanen.
Tak til Jacob Gjedde og John Olsen for at gøre opmærksom på lovgivningen omkring optagelser af samtaler.
Artiklen er opdateret 4. oktober klokken 14.21.