Læs også:
Microsofts Office 365 og Hotmail ramt af nedbrud
Office 365 - nu må det bære eller briste for Microsoft
Cloud computing: Sådan fungerer det
Da Microsofts Office 365 og Windows Live-løsninger i fredags blev ramt af et omfattende nedbrud af tre timers varighed, kunne også danske virksomheder mærke konsekvenserne.
Hos Microsoft-partneren ProActive fortæller cloud-specialist Peter Lunding Smidt, at man registrerede, at der var problemer, men "ikke har fået rapporter ind fra nogen kunder."
"Jeg oplevede dog selv, at jeg ikke kunne få adgang til mine dokumenter på Skydrive," tilføjer Peter Lunding Smidt.
Hos den fynske forhandler Kortermann IT oplyser en medarbejder, at man i løbet af natten til fredag fik problemer, som varede til op ad fredag formiddag.
Samme melding lyder fra forhandleren 2ndC, hvor direktør Jesper Bergstedt kalder nedbruddet for »irriterende« og »relativt alvorligt«.
Oppetiden ikke truet
Selv om nedbruddet, der også ramte lande som Australien, Finland, Singapore, Pakistan, Tyskland og USA, altså også nåede at påvirke de danske brugere, var konsekvenserne umiddelbart begrænsede.
"Det skyldes jo nok, at det er forholdsvist begrænset, hvor mange af kunderne, der er skiftet fra det gamle BPOS til Office 365," siger Peter Lunding Smidt.
ProActive har omkring 60 kunder med cirka 25.000 brugere på Microsofts online-løsninger, hvoraf kun omkring 10 er skiftet til Office 365. Resten er fortsat på BPOS-løsningen.
Microsofts Office 365 var også ramt af et større nedbrud i august, men selv om de to store nedbrud syner af meget, er oppetiden stadig ikke problematisk.
"Det har stadigvæk været så begrænset, at vi slet ikke er i nærheden af at komme under en oppetid på 99,9 procent," siger Peter Lunding Smidt.
Microsoft udsendte fredag en kortfattet, officiel meddelelse om det tre timer lange nedbrud, hvor det forklares, at det skyldtes et problem med DNS. De nærmere detaljer om nedbruddet er dog endnu ikke frigivet.
It-chefer bekymrer sig om cloud
Ifølge Peter Lunding Smidt er bekymringen for nedbrud nok eksisterende hos de danske it-chefer, ProActive er i kontakt med, men det er langt fra den primære bekymring, når det kommer til cloud computing.
"Det fylder faktisk forbavsende lidt. Vi har masser af materiale omkring redundans og restore management og alt muligt andet, som vi godt kunne fortælle om, men bekymring nummer et er i høj grad, hvordan man skal forholde sig til persondataloven," forklarer Peter Lunding Smidt.
Han henviser til blandt andet sagen, hvor Odense Kommune ikke måtte anvende Googles cloud-løsning netop på grund af lovgivningen.
Det er ikke kun Microsoft, der oplever nedbrud på cloud-tjenesterne. Stort set samtidig med Microsoft-nedbruddet i fredags var Googles cloud-tjenester nede.
Læs også:
Microsofts Office 365 og Hotmail ramt af nedbrud