Læs også:
En sværm af ultrabooks klar til at knuse Macbook Air
Sådan udvikler Intel fremtidens ultrabærbare
Intel satser på, at 40 procent af de forbruger-bærbare, der sælges på verdensplan ved udgangen af 2012, er ultrabooks.
Hvis det bliver en realitet, vil den nye produktkategori have opnået et egentligt mainstream-gennembrud. Men selvom de første produkter i ultrabook-kategorien nu sendes på markedet af firmaer som Acer, Asus, Lenovo og Toshiba, så er succesen langt fra givet på forhånd.
For det første skal ultrabook'en kæmpe med de populære tablet-pc'er om kunderne. For det andet findes der allerede et uhyre populært produkt, der til forveksling minder om en ultrabook: Apples Macbook Air.
IDC-analytiker Bob O'Donnell siger til Cnet, at prisen på de nye ultrabooks skal lægges en del lavere end Apples priser, hvis de for alvor skal blive et hit hos forbrugerne.
"Ultrabooks kan blive en mainstream-kategori, hvis de rammer det rigtige prisniveau," siger han.
"Jeg tror, at de (priserne, red.) skal ligge på 799 dollars. Og Intel har nogle ret stramme guidelines," forklarer han og peger på, at det kan blive nødvendigt eksempelvis at slække lidt på tykkelsen af ultrabook'en for at kunne få prisen langt nok ned.
At dømme ud fra de ultrabook-priser, der indtil nu er meldt ud, har producenterne endnu et stykke vej igen, hvis de skal følge IDC-analytikerens anvisninger.
Du kan læse mere om Intels krav til ultrabook-producenterne her.
Ultrabook-producenter prøver sig frem
Ifølge industri-mediet Digitimes har pc-leverandørerne trods de store forhåbninger til ultrabook'en tænkt sig at starte med at sende relativt små mængder ud på markedet.
På den måde kan de lure stemningen blandt de potentielle kunder og justere prisniveauet, hvis det er nødvendigt.
For Intels vedkommende er der også meget på spil med introduktionen af selskabets Ultrabook.
Fordi det i høj grad er ARM-processorer, der sidder i de mange tablet-pc'er og smartphones, der langes over diskene i disse år, så håber Intel på at kunne tage en større del af mobility-markedet med de nye chip-teknologier, der anvendes i Ultrabook'en.
Skal redde skrantende pc-salg
Når interessen for ultrabook-produkterne er så stor blandt pc-producenterne, skyldes det i høj grad, at de har brug for at få sparket gang i salget igen.
Ifølge IDC faldt pc-salget i EMEA-regionen med ni procent i andet kvartal i forhold til samme kvartal året før.
I Vesteuropa gik det endnu værre - her faldt pc-salget med hele 32,2 procent i forhold til samme kvartal året før.
Det skyldes både den generelle krise-stemning, men også at tablet-pc'erne og smartphones æder en del af den efterspørgsel, der skulle være kommet pc-leverandørerne til gode.
En analytiker fra firmaet Daiwa Capital Market siger imidlertid til Taipei Times, at pc-producenterne ikke skal satse alt for meget på ultrabook-salget:
"Vi regner med en vækst på nul procent for de globale notebook-leverancer i 2011 og er ikke sikre på, at ultrabook'en alene kan få notebook-væksten til at blomstre i 2012," lyder det fra analytikeren Calvin Huang.
Læs også:
En sværm af ultrabooks klar til at knuse Macbook Air