Læs også:
Komplet NemID-nedbrud det værste nogensinde
DanID betaler dyre lærepenge hver eneste måned
Den 1. september 2011 bød på det hidtil værste nedbrud for NemID.
Ifølge Nets, der ejer NemID-firmaet DanID, varede nedbruddet fra lidt i halv syv om morgenen til klokken 09:40.
Et nedbrud af den varighed er nok til, at DanID overskrider løftet om en oppetid på 99,9 procent.
Dermed står selskabet til at blive tildelt en bod.
"I kontrakten har vi en model for, hvordan sådan noget skal håndteres," forklarer Palle H. Sørensen, der er centerleder i IT- og Telestyrelsen.
Han forklarer, at DanID umiddelbart står til en bod, men at oppetiderne kun udgør en del af de ting, der måles på.
Kundesupport og svartider er andre parametre, der spiller ind, når det hver måned vurderes, om DanID lever op til kontrakten.
"Det bliver regnet sammen til et indeks, som så udløser en nedsættelse i driftsbetalingen. Men de eksakte beløb har vi ikke endnu."
Afventer detaljeret rapport
Når NemID rammes af nedbrud, modtager Palle H. Sørensen altid en SMS få minutter efter, nedbruddet er registreret.
Derefter oplyser han sit baggland om situationen - og holdes samtidig løbende informeret om status via emails fra DanID.
"Det er også fast rutine, at vi får en redegørelse omkring årsagen. Vi vil gerne vide, hvad årsagen er, og om der kan gøres noget, så samme fejl ikke gentager sig," fortæller Palle H. Sørensen, der nu afventer denne redegørelse fra DanID.
En serie nedbrud i 2010 resulterede i, at DanID skulle stå skoleret over for IT- og Telestyrelsen med en redegørelse om driftsstabiliteten.
Selskabet skulle også flere gange betale bod til Staten for ikke at overholde oppetider eller svartider eller support på NemID.
2011 har imidlertid budt på NemID-oppetider, der levede op til kontrakten, forklarer Palle H. Sørensen.
"Fra januar og til juli har de haft en pæn drift. Der er så andre forhold, der spiller ind - eksempelvis har supporten ikke altid levet op til det, der står i kontrakten," siger han.