Der står Apple med kæmpestore typer mellem linjerne i den erklæring, som HP udsendte sent i går dansk tid om et kommende frasalg af hele selskabets enorme pc-forretning.
I erklæringen taler HPs topboss Leo Apotheker om, at kraftige markedstrends, der ændrer måden, hvorpå folk køber og anvender teknologi, har ført til beslutningen om at se på et frasalg af pc-divisionen (se hele erklæringen her).
Samtidigt bliver HPs svar på Ipad’en - HP TouchPad - og HPs svar på iPhonen - HP Pre - lagt i graven og hele WebOS-systemet lagt på is. HP-topchefen gentager flere gange i forskellige erklæringer, at ”tablet-effekten” er en virkelig og meget konkret påvirkning.
Omsætningen i HPs pc-afdeling gik i ifølge firmaets netop afsluttede regnskab tilbage med en procent sammenlignet med året før. Det lyder ikke at meget, men for HP er det begyndelsen på trend, som selskabet ikke har lyst til at følge.
Dræbermaskine
For HP og mange andre pc-producenter gælder det, at indtjeningen er forsvindede lille pr. produceret maskine. Deres indtjening på bærbare og stationære computere har været under et et stort og konstant pres siden en gang i sidste århundrede, men det er først for alvor med fremkomsten af Apple som ny stærk kraft på markedet, at de traditionelle pc-producenterne for alvor har grund til at føle sig truet: Nye effektivitets-tiltag og omkostningsbegrænsninger er ikke nok til at standse Apples fremmarch.
Svaret på, hvad der gør Apple til en dræbermaskine set fra HPs synspunkt, gives af Steve Jobs selv:
”Det ligger dybt i Apples DNA, at teknik alene ikke er nok. Det er teknik sammen med socialvidenskab og sammen med humaniora, der giver os de resultater, der får vores hjerter i brand. Og ingen steder ses dette mere tydeligt end i disse post-pc-apparater,” kundgjorde han for mindre end seks måneder siden ved præsentationen af iPad 2.