Fra sine mere end 4.000 discountbutikker rundt omkring i Tyskland er discountkæmpen Aldi nærmest fra den ene dag til den anden begyndt at sælge taletidskort til billig mobiltelefoni. Dermed stikker Aldi en stor kæp i hjulet på TDC og selskabets europæiske lavprissatsning EasyMobile, der netop er blevet lanceret i Tyskland, efter begrænset succes i England.
Her fik man indenfor de første fire måneder kun 15.000 kunder. EasyMobile er TDC's forsøg på at brede det populære Telmore-koncept med optankning af taletid via nettet ud over Europa.
Teleanalytiker John Strand mener at Aldis udspil understreger at TDC-ledelsen har været for dårlige til at spille sine kort ved indtoget på det europæiske lavprismarked.
»Listen af konkurrenter, der enten er i gang eller på spring til at give EasyMobile kamp til stregen, er lang. Meget lang,« siger John Strand til Jyllands-Posten.
Den tyske discountkæmpe er kendt for at gå nye veje og afprøver ofte tingene på hjemmemarkedet inden det bredes ud til Aldi-butikkerne i andre lande. Det så man med salget af pc'er og pc-udstyr, og det kan også ske med taletidskortene. Begynder Aldi at sælge billig mobiltelefoni fra sine mere end 100 danske butikker kan det yderligere ryste TDC og de andre danske mobiloperatører.
Aldis danske direktør Hans Christiansen har overfor Jyllands-Posten ikke ønsket at kommenteret historien. Det har onsdag morgen ikke været muligt at få en kommentar fra TDC.