En halv milliard mennesker er ikke i tvivl. Det er værd at bruge tid på at sladre om stort og småt på Facebook.
Salesforce.com, der leverer CRM-systemer i skyen, er heller ikke i tvivl (længere): Nu skal virksomhederne bruge sladder som et aktivt arbejdsredskab. Den amerikanske virksomhed holdte mandag et morgenmøde i København for at overtale danske it-chefer og HR-folk til at bruge Chatter, der er et tillægsprodukt til virksomhedens kundehåndteringssystem.
Tanken er, at medarbejderne hele tiden kan fortælle hinanden, hvad de arbejder med eller ligger dem på sinde. Vidensdeling kort og godt.
ComON spurgte nogle af de omtrent 80 deltagere om, hvad deres indtryk om sociale medier som arbejdsredskab var.
”Falck er nok en meget konservativ virksomhed.”
Kristina Egund, it-chef for Falck Assistance i Danmark.
Hun skal efter planen putte over en million danske bilejere ind i Salesforce.com’s register. Falck prøver det af ved årsskiftet. Indtil nu har firmaet brugt et selvudviklet mainframe ERP-agtigt system. Det sociale værktøj Chatter bliver dog ikke en del af Falcks arbejdsredskab.
”Jeg sad og nikkede til mange af spørgsmålene fra forsamlingen. Det kan måske være svært at styre. Hvilke informationer skal jeg have fra mine kolleger? Hvem skal have informationer fra mig? Man kan jo sidde og blive prompted konstant. Hvis jeg får 170 informationer, hvad sker der så med den information, som jeg skal have og er vigtig? Hvis jeg sender en information i en email, kan man ikke sige: Det vidste jeg ikke, for jeg har ikke fået beskeden,” siger Kristina Egund.
”Det handler om en anden kultur. Hvis jeg nu siger unsubscribe til en gruppe, altså afmelder, og der så kommer en vigtig besked næste uge, hvad så?,” siger Kristina Egund.
Kan Falck komme til at bruge Chatter?
”Falck er nok en meget konservativ virksomhed. Det her vil være en udfordring. Men man skal aldrig sige aldrig. Umiddelbart vil jeg sige, at vi måske vil prøve det af i en enkelt afdeling. Vi har nogle unge supportere, som ikke er der så længe, der har brug for et højt informationsniveau, og det kunne måske være en idé at bruge det dér,” siger Kristina Egund.
Nogle folk er meget gode til at råbe højt.
Måns Johnsson, mellemleder hos den svenske finansvirksomhed Soliditet.
Han er en gammel ven af Salesforce.com. Firmaet har brugt Salesforce.com i fem år og hoppede med i betaprogrammet for Chatter for to og en halv måned siden. Han var inviteret som (ulønnet) gæstetaler ved tirsdagens arrangement.
”Medarbejdere, der er vant til at råbe, bruger Chatter meget med det samme. Andre, der ikke råber så meget op, gør ikke. Det er generelt folk, som er gode til sociale netværk, der også er meget på Chatter,” siger Måns Johnsson.
”Det er vigtigt at få cheferne i virksomheden til at bruge Chatter, for så vil andre også bruge det. Hos Soliditet er nogle chefer på, mens andre ikke er,” siger Måns Johnsson.
”Jeg savner lidt noget nogle ting ved Chatter. På Facebook er der en rød prik oppe i toppen, når der sker noget nyt, en notifikation. Det ville jeg også gerne have hos Chatter. Facebook er foran på nogle områder, men Chatter har den fordel, at det er kørt sammen med kundesystemet hos Salesforce.com,” siger Måns Johnsson.
iPad til sælgere
Sebastian Vibe, ansvarlig for kaffemaskinefirmaet Scanomats salg i Storbritannien.
Han var til mødet for at overveje, om Salesforce kan hjælpe firmaets fire sælgere på den anden side af Nordsøen ved udrydde papirarbejdet.
”Jeg skulle ind og se på, om det kunne lægge oven på vores Navision Axapta. Nu har jeg aftalt at mødes med Salesforce. Målet er, at gøre det så simpelt som muligt, når sælgerne skal ud til kunder. Det skal kunne fungere på devices som iPhone og iPad. Det kunne være alle mulige andre devices, men nu har iPad specifikationerne, jeg søger. Det handler om at gøre det så strømlinet som muligt,” siger Sebastian Vibe.
Hvad synes du om Chatter som arbejdsredskab?
”Som udgangspunkt er det super, men man skal passe på. Min første tanke var, at man ikke skal bruge for meget tid på det, at det ikke bliver Facebook om igen. Jeg kan godt forestille mig, at der er en fare for, at man bliver overhældet med informationer. Men vi brugte kun to timer på præsentationen, så jeg ved ikke helt nok om det endnu,” siger Sebastian Vibe.