Hver måned året rundt får IT-sikkerhedsfirmaet Tempest mindst to ansøgninger om praktikplads fra håbefulde IT-supportelever. Men Tempest har kun plads til en ny elev hvert andet år, fordi virksomheden ikke er så stor.
Skæbnen for fire ud af fem supportstuderende er derfor, at de må færdiggøre deres uddannelse med skolepraktik fremfor rigtig erhvervserfaring.
Det er synd og skam, at så mange skal møde et så afvisende erhvervsliv, når de vil dygtiggøre sig, mener direktør i Tempest, Jan Braginski. Derfor appellerer han til andre arbejdsgivere i Danmark.
- Tag for pokkker et socialt ansvar. Vi er jo ikke i 1930'erne mere. Vi har et ansvar for at hjælpe andre i gang og give dem mulighed for at få erfaring. Vi vil jo gerne have kvalificerede medarbejdere, siger Jan Braginski.
En investering
Selv har Jan Braginski oplevet, at det faktisk er "win-win" at have en IT-supportelev til en månedsløn på cirka 8000 kroner. Både virksomheden og eleven har gavn af hinanden.
Jan Braginski, Tempest Foto: Tempest |
- Det er ikke nogen speciel udgift at ansætte en elev. Bundlininen balancerer i det. Der er en lille løn, der skal betales, men der bliver også løst opgaver. Det kan være opgaver, som en garvet IT-konsulent synes er kedelige, men som er udfordrende for en studerende, siger Jan Braginski.
Elev-ansættelse kan også have et rekrutteringsmæssigt perspektiv. Den kan betragtes som en særdeles lang og billig oplæring og prøvetid forud for eventuel ansættelse.
Ikke bare sidde og surfe
Han erkender, at en IT-supportelev ikke kan være effektiv fra dag ét i virksomheden. Tempest har da også investeret en del tid i oplæring og interne og eksterne kurser til den nuværende elev, Michael Andersen.
- Men alt efter, hvor mange ressourcer vi investerer i oplæring, kan han lynhurtigt aflaste med for eksempel opsætning af pc?er, mindre supportopgaver, interne systemer og klargøring af mindre firewalls, fortæller Tempest-direktøren.
Han advarer dog om bare at hyre en elev i blinde.
- Man skal være klar over, at der kommer en person, som man har mere ansvar for, end bare at sætte ham til at surfe hele dagen. Hvis der slet ikke er opgaver til en elev, skal man lade være med ansætte en, for de skal føle, at de bidrager til virksomheden, mener Jan Braginski.
Tempests elev slutter sin elevtid om godt et år. Derefter vil Tempest tage en ny elev under sine vinger.
På landsplan fik kun 88 IT-supportelever en praktikplads i foråret 2002. 438 måtte ty til skolepraktik.