For at sikre sig et europæisk domænenavn benyttede det danske firma Metalcolour sig af Sunrise-perioden, hvor virksomheder kunne stille sig i kø for at få de ønskede eu-domæner. Men selv om Metalcolour var ude i god tid, endte sagen dog knap så godt. Ligesom 60 procent af de danske ansøgere blev Metalcolour nemlig smidt ud af køen. I Metalcolours tilfælde forsømte man at reagere på en mail fra det europæiske domænekontor EURid, som efterspurgte dokumentation for domæneansøgningen.
»Pludselig kom der bare en mail om, at vi var smidt ud af køen. Og så blev jeg naturligvis fuldstændig desperat og ringede derfor først til vores domænefirma DanDomain og derefter til Belgien, hvor jeg fik at vide, at der desværre ikke var noget at gøre,« siger grafisk medarbejder hos Metalcolour Bente Larsen, der har varetaget virksomhedens kontakt til det danske domænefirma DanDomain, der skulle hjælpe med at skaffe det ønskede eu-domæne.
Metalcolour havde allieret sig med DanDomain for at håndtere processen, men føler i dag, at DanDomain har spillet en uheldig rolle i forløbet, fordi domænefirmaet forsømte at give Metalcolour den nødvendige information.
»Den 14. december fik vi en mail fra DanDomain, hvor de forklarede, at vi skulle klikke på et link, og at det var meget vigtigt. Og netop fordi den første mail kom fra DanDomain, var det svært at finde ud af, at vi pludselig ville modtage en mail fra en anden afsender, som det var helt nødvendigt, at vi reagerede på. Jeg havde en klar forventning om, at jeg ville få en mail fra DanDomain, for det var dem, vi havde betalt penge for at hjælpe os i processen,« siger Bente Larsen og påpeger, at DanDomain burde have understreget over for kunderne, at de kunne forvente at modtage en vigtig henvendelse direkte fra det europæiske domæneagentur EURid.
Lignede spam
»Der var ikke nogen, der havde fortalt os, at vi skulle være opmærksomme på, at der kom en mail i et andet navn. Det lignede jo til forveksling noget spam, og jeg føler mig egentlig ret uskyldig, for vi blev tæppebombet med mails fra alle mulige europæiske og amerikanske firmaer, der tilbød os at vi kunne komme i kø via dem. Og når man tænker på alt det spam, man ellers modtager, er det ikke så underligt, at sådan en mail bliver væk,« siger hun.
Bente Larsen erkender, at Metalcolour måske burde have gjort mere for at holde hånd i hanke med forløbet. Hun understreger dog samtidig, at DanDomain efter hendes opfattelse ikke har ydet en optimal service over for Metalcolour.
»Jeg blev lidt skuffet over DanDomains håndtering af det, og jeg føler mig da bondefanget et eller andet sted. Ifølge reglerne er det jo rigtigt nok. Jeg synes bare, at DanDomain med blinkende lygter burde have advaret os om, at vi skulle være opmærksomme på, at der kom en mail, som det var vigtigt at reagere på, men som der ikke stod DanDomain på. Det synes jeg ville have været almindelig service over for deres kunder,« siger hun.
Hos DanDomain forstår man skuffelsen, men mener dog ikke, at Metalcolour er blevet svigtet i forløbet.
»Vi mener ikke, at vi har svigtet kunden, og vi har da også sendt opfølgningsmails ud til langt den største del af vores kunder. Der vil altid være nogen, som kommer og siger, at vi skal informere endnu bedre. Og der er da heller ingen tvivl om, at man altid kan informere bedre, men det er et problem, hvis folk ikke får læst al den information, vi sender til dem,« siger direktør i DanDomain Jesper Aggerholm.