Dansk firma sparket ud af .eu-køen

60 procent af de danske virksomheder har oplevet at blive smidt ud af .eu-køen på grund af manglende dokumentation. Den danske virksomhed Metalcolour er én af dem.

For at sikre sig et europæisk domænenavn benyttede det danske firma Metalcolour sig af Sunrise-perioden, hvor virksomheder kunne stille sig i kø for at få de ønskede eu-domæner. Men selv om Metalcolour var ude i god tid, endte sagen dog knap så godt. Ligesom 60 procent af de danske ansøgere blev Metalcolour nemlig smidt ud af køen. I Metalcolours tilfælde forsømte man at reagere på en mail fra det europæiske domænekontor EURid, som efterspurgte dokumentation for domæneansøgningen.

»Pludselig kom der bare en mail om, at vi var smidt ud af køen. Og så blev jeg naturligvis fuldstændig desperat og ringede derfor først til vores domænefirma DanDomain og derefter til Belgien, hvor jeg fik at vide, at der desværre ikke var noget at gøre,« siger grafisk medarbejder hos Metalcolour Bente Larsen, der har varetaget virksomhedens kontakt til det danske domænefirma DanDomain, der skulle hjælpe med at skaffe det ønskede eu-domæne.

Metalcolour havde allieret sig med DanDomain for at håndtere processen, men føler i dag, at DanDomain har spillet en uheldig rolle i forløbet, fordi domænefirmaet forsømte at give Metalcolour den nødvendige information.

»Den 14. december fik vi en mail fra DanDomain, hvor de forklarede, at vi skulle klikke på et link, og at det var meget vigtigt. Og netop fordi den første mail kom fra DanDomain, var det svært at finde ud af, at vi pludselig ville modtage en mail fra en anden afsender, som det var helt nødvendigt, at vi reagerede på. Jeg havde en klar forventning om, at jeg ville få en mail fra DanDomain, for det var dem, vi havde betalt penge for at hjælpe os i processen,« siger Bente Larsen og påpeger, at DanDomain burde have understreget over for kunderne, at de kunne forvente at modtage en vigtig henvendelse direkte fra det europæiske domæneagentur EURid.

Lignede spam
»Der var ikke nogen, der havde fortalt os, at vi skulle være opmærksomme på, at der kom en mail i et andet navn. Det lignede jo til forveksling noget spam, og jeg føler mig egentlig ret uskyldig, for vi blev tæppebombet med mails fra alle mulige europæiske og amerikanske firmaer, der tilbød os at vi kunne komme i kø via dem. Og når man tænker på alt det spam, man ellers modtager, er det ikke så underligt, at sådan en mail bliver væk,« siger hun.

Bente Larsen erkender, at Metalcolour måske burde have gjort mere for at holde hånd i hanke med forløbet. Hun understreger dog samtidig, at DanDomain efter hendes opfattelse ikke har ydet en optimal service over for Metalcolour.

»Jeg blev lidt skuffet over DanDomains håndtering af det, og jeg føler mig da bondefanget et eller andet sted. Ifølge reglerne er det jo rigtigt nok. Jeg synes bare, at DanDomain med blinkende lygter burde have advaret os om, at vi skulle være opmærksomme på, at der kom en mail, som det var vigtigt at reagere på, men som der ikke stod DanDomain på. Det synes jeg ville have været almindelig service over for deres kunder,« siger hun.

Hos DanDomain forstår man skuffelsen, men mener dog ikke, at Metalcolour er blevet svigtet i forløbet.

»Vi mener ikke, at vi har svigtet kunden, og vi har da også sendt opfølgningsmails ud til langt den største del af vores kunder. Der vil altid være nogen, som kommer og siger, at vi skal informere endnu bedre. Og der er da heller ingen tvivl om, at man altid kan informere bedre, men det er et problem, hvis folk ikke får læst al den information, vi sender til dem,« siger direktør i DanDomain Jesper Aggerholm.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere