Nærige kunder skyld i modvind for mobil-tv

Globalt er mobil-tv ikke blevet den succes, som mange troede. Det skyldes nærige forbrugere, mener en af de store mobil-tv-leverandører, men det kan TDC ikke genkende. De synes tværtimod, at mobil-tv er en succes.

Det forventes, at der bliver solgt over en milliard mobiltelefoner alene i år, men ud af dette gigantiske tal vil kun 11,5 millioner kunne kaldes mobil-tv-mobiltelefoner, det vil sige mobiltelefoner med DVB-H (Digital Video Broadcasting, Handheld). Det vurderer analysebureauet iSuppli, og det er ikke just prangende tal for et potentielt stort marked.

En af de helt store leverandører af teknologi til mobil-tv, Texas Instrument, forklarer den udeblevne succes med, at brugerne ikke gider betale for tjenesterne, hverken via DVB-H eller streamet tv via 3G. Det skriver Cellular News.

Store amerikanske mobiloperatører som Verizon Wireless og AT&T takserer kunderne i omegnen af 20 dollar om måneden, skriver Cellular News, og det er ganske enkelt for dyrt, når det kommer oven i det almindelige mobilabonnement.

Herhjemme varierer prisen, men maksimumprisen ligger på knap 80 kroner per måned, og TDC kan ikke genkende billedet med, at kunderne ikke vil betale:
- Vi har en mere fleksibel prisstruktur end i for eksempel USA, og vores eventbaserede taksering er en stor succes, forklarer Anders B. Christjansen, direktør for TDC Mobil Norden.
- Mange køber mobil-tv ved store events som Nørrebro-optøjerne og Tour de France. Da Kyllingen [Michael Rasmussen, red.] blev taget ud af Tour de France, stoppede salget stort set helt.
Men grundlæggende stiger vores salg af mobil-tv med 10-15 procent om måneden.

TDC tilbyder streamet tv til mobilen. De kræver 29 kroner for en dag, 49 kroner for en uge og 75 kroner for en måned.
- Vi har ramt det helt rigtige ved at tilbyde tre forskellige abonnementer, forklarer Anders B. Christjansen

Operatøren 3 undersøgte, hvor meget kunderne ville betale for mobil-tv. De første analyser viste, at de var villige til at betale omkring 80 kroner for mobil-tv, men de vurderer, at det endnu er for tidligt at sige noget om, hvorvidt de virkelig vil betale for det i fremtiden:
- Mange af vores kunder prøver det gratis de første to måneder. Inden lanceringen var der stor interesse for det, og vi forventer, at de fleste vil holde ved, forklarer Stine Green Poulsen, 3's pressechef til Mobil.
- Vi har sat priserne efter det, som vores analyser viste, at folk var villige til at betale, slutter hun.

Prisen for mobil-tv er 79 kroner per måned hos 3, men det beløb kan indgå som en del af ens abonnement. Det vil sige, at man kan nøjes med at betale det, abonnementet koster, og så stadigvæk se tv i det omfang, som abonnementet rækker til.




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Service Line Specialist - ServiceNow (Thirdera)

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Backend-udvikler til ny platform i Azure

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Test manager med agilt mindset

Kalundborg Kommune

Data Scientist / udvikler
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere