Nærige kunder skyld i modvind for mobil-tv

Globalt er mobil-tv ikke blevet den succes, som mange troede. Det skyldes nærige forbrugere, mener en af de store mobil-tv-leverandører, men det kan TDC ikke genkende. De synes tværtimod, at mobil-tv er en succes.

Det forventes, at der bliver solgt over en milliard mobiltelefoner alene i år, men ud af dette gigantiske tal vil kun 11,5 millioner kunne kaldes mobil-tv-mobiltelefoner, det vil sige mobiltelefoner med DVB-H (Digital Video Broadcasting, Handheld). Det vurderer analysebureauet iSuppli, og det er ikke just prangende tal for et potentielt stort marked.

En af de helt store leverandører af teknologi til mobil-tv, Texas Instrument, forklarer den udeblevne succes med, at brugerne ikke gider betale for tjenesterne, hverken via DVB-H eller streamet tv via 3G. Det skriver Cellular News.

Store amerikanske mobiloperatører som Verizon Wireless og AT&T takserer kunderne i omegnen af 20 dollar om måneden, skriver Cellular News, og det er ganske enkelt for dyrt, når det kommer oven i det almindelige mobilabonnement.

Herhjemme varierer prisen, men maksimumprisen ligger på knap 80 kroner per måned, og TDC kan ikke genkende billedet med, at kunderne ikke vil betale:
- Vi har en mere fleksibel prisstruktur end i for eksempel USA, og vores eventbaserede taksering er en stor succes, forklarer Anders B. Christjansen, direktør for TDC Mobil Norden.
- Mange køber mobil-tv ved store events som Nørrebro-optøjerne og Tour de France. Da Kyllingen [Michael Rasmussen, red.] blev taget ud af Tour de France, stoppede salget stort set helt.
Men grundlæggende stiger vores salg af mobil-tv med 10-15 procent om måneden.

TDC tilbyder streamet tv til mobilen. De kræver 29 kroner for en dag, 49 kroner for en uge og 75 kroner for en måned.
- Vi har ramt det helt rigtige ved at tilbyde tre forskellige abonnementer, forklarer Anders B. Christjansen

Operatøren 3 undersøgte, hvor meget kunderne ville betale for mobil-tv. De første analyser viste, at de var villige til at betale omkring 80 kroner for mobil-tv, men de vurderer, at det endnu er for tidligt at sige noget om, hvorvidt de virkelig vil betale for det i fremtiden:
- Mange af vores kunder prøver det gratis de første to måneder. Inden lanceringen var der stor interesse for det, og vi forventer, at de fleste vil holde ved, forklarer Stine Green Poulsen, 3's pressechef til Mobil.
- Vi har sat priserne efter det, som vores analyser viste, at folk var villige til at betale, slutter hun.

Prisen for mobil-tv er 79 kroner per måned hos 3, men det beløb kan indgå som en del af ens abonnement. Det vil sige, at man kan nøjes med at betale det, abonnementet koster, og så stadigvæk se tv i det omfang, som abonnementet rækker til.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere