Selv om det er sjældent, at historier om spionage i Danmark kommer på forsiden af landets aviser, så er det en ting, som sker ganske ofte.
Politiets Efterretningstjeneste går nu aktivt ud og siger, at danske virksomheder skal indstille sig på, at de både herhjemme og i udlandet i stor grad kan være udsat for spionage fra konkurrenter.
Det fremgår af PETs årsrapport, at tjenesten i øjeblikket overvåger flere virksomheder.
»I lyset af blandt andet den stigende digitalisering hos offentlige institutioner og private virksomheder planlægger PET at gennemføre en række initiativer for at øge opmærksomheden om risikoen for især elektronisk industrispionage,« siger PETs chef Jakob Scharf til 24timer.
Der er behov for fokus på området. Der er nemlig mange penge på spil.
Hos Dk-Cert, der er landets center for it-sikkerhed, anslår Ahmad Shehzad, at it-spionage årligt koster danske virksomheder milliarder af kroner. For eksempel ved at en konkurrent får fat i produkthemmeligheder eller i hele kundekartotek.
Det er svært at få et konkret billeder af, hvor mange firmaer, der er udsat for spionage. PET offentliggør ikke tal og de firmaer, der har været udsat for spionage, siger sjældent noget om det til omverdenen. Men branche- foreningen Dansk Industri har en mavefornemmelse.
»Vi ved fra amerikanske undersøgelser, at op mod 40 procent af alle virksomheder i større eller mindre grad har været udsat for industrispionage, og ofte er det medarbejdere, der er involveret. Her i Danmark er der ikke noget egentligt overblik, men vi ved, at det er et stigende problem,« siger afsætningspolitisk chef i Dansk Industri, Peter Thagesen, til 24Timer.
Hos DK-cert lyder et af rådene, at virksomheder i højere grad skal prioritere kryptering af data.