Siebel, der leverer kundestyringssystemer (CRM), har udsendt en ny og langt mere positiv tilfredshedsanalyse, som modvægt til en netop offentliggjort undersøgelse, der viste stor utilfredshed med Siebel.
Siebel-undersøgelsen er en kvartalsanalyse, der bygger på svar fra 1.444 kunder i august og september. Den er udarbejdet af firmaet Satmetrix, der også udarbejder undersøgelser for eBay og Hewlett-Packard.
Den viser, at kunderne har fået øget deres produktivitet med 23 procent og reduceret deres driftsomkostninger med 13 procent.
Desuden har kunderne tjent deres investering ind på ét år, påpeger Siebel i sin pressemeddelelse.
Analysen bliver offentliggjort få dage efter, at adskillige medier verden over kunne berette om en anden undersøgelse foretaget af firmaet Nucleus, der havde interviewet 23 referencekunder hos Siebel.
Virksomhederne var langt fra tilfredse med resultatet af deres investering. Således mente flertallet ikke, at de kunne måle en økonomisk gevinst - return on investment (ROI) efter to år.
Desuden blev budgetterne og tidsplanerne oftest overskredet, lød kritikken.
Siebel fjernede referencerne fra sin webside og svarede, at undersøgelsen var "statistisk ubetydelig".