For internetmedier som IT-avisen ComON er en ny undersøgelse af europæernes medievaner fornøjelig læsning. Således angiver hver tredje europæer, at vedkommende ville være fortabt uden internettet.
61 procent af de adspurgte mener, at internettet er i stand til at holde dem på forkant med tingene, mens halvdelen siger, at internettet er deres favorit-informationskilde. 70 procent mener, at internettet er bedst til at levere det, man ønsker, når man ønsker det, mens 80 procent betegner det som det mest tidsbesparende medie.
Undersøgelsen er udført på foranledning af den pan-europæiske handelsorganisation European Interactive Advertising Association (EIAA) og viser et stigende internetforbrug blandt europæerne.
»På bare 12 måneder er internettets andel af det samlede medieforbrug steget fra 10 procent til imponerende 20 procent,« siger direktør Christopher Hermansen fra internetreklamefirmaet Adlink.
Han tror internettets fremgang vil få stor betydning for annoncørernes valg af medier fremover.
»Internettet tilbyder en større og større del af de elementer, som tv i dag tilbyder deres annoncører, eksempelvis streaming og lyd. Samtidigt går tendensen mod større og mere synlige formater på internettet. Dette, kombineret med at annoncørerne oplever et fald i effekten af deres tv-annoncer, bør få den konsekvens at en del annoncebudgetter skifter mediegruppe,« siger Christopher Hermansen.
Med fremgangen til 20 procent placerer internetforbruget sig over både magasiner med otte procent og aviser med 11 procent og ikke langt fra radio, der står for 30 procent af europæernes medieforbrug.
Tv fortsætter med at repræsentere den største del af folks medieforbrug på 33 procent, men over en tredjedel af de personer, der er online, hævder, at de ser mindre tv, fordi de bruger internettet. Samtidig mente 83 procent, at der er for mange reklamer i tv, mens mindre end halvdelen mente det samme om internettet. En tredjedel sagde, at online-reklamer var relevante for dem, og mere end halvdelen mente, at internet-reklamer kom fra fremadtænkende brands.
»Vi har længe ment, at digital markedsføring er vejen frem. Men der er virksomheder, som stadig mener, at internettet ikke bliver benyttet af den brede danske befolkning. Virkeligheden er dog en anden. Ifølge Danmarks Statistik benytter 53 procent af den danske befolkning internettet dagligt. Og nu viser en undersøgelse endda, at folk foretrækker digital markedsføring frem for reklamer i fjernsynet. Efter vores mening er det et meget vigtigt budskab,« siger Country Manager for portalen MSN Danmark Jens Storm Lernø.