Der bliver ofte sat spørgsmålstegn ved værdien af brugeranmeldelserne hos internet-butikker som Amazon - det er for let at manipulere systemet ved at anmelde sine egne produkter eller betale andre for at gøre det. Nu er hardware-producenten Belkin blevet afsløret i at gøre netop dette.
Belkin har brugt internet-tjenesten Mechanical Turk - som tilhører Amazon - til at tilbyde betaling for positive anmeldelser af et sine produkter hos Amazon. Betalingen er på små 65 cent per anmeldelser - men så er det heller ikke et krav, at brugeren rent faktisk har testet produktet eller overhovedet aner, hvad det handler om.
Efter afsløringen af Belkins annonce hos Mechanical Turk har selskabet udsendt en undskyldning, hvor hele ansvaret placeres hos en af selskabets medarbejdere.
Belkin fortæller at man har fået fjernet både annoncen og de falske positive anmeldelser og forsikrer at ingen af forhandlerne har været involveret i svindlen.
Det er Belkin-produktet F5U301 USB2.0 hub, som er centrum i svindel-sagen. Og hvis man tager et kig på produktsiden hos Amazon, så er det ikke så underligt, at Belkin har forsøgt at købe sig til positive anmeldelser.
For stort set alle bruger-anmeldelser af produktet hos Amazon er stærkt negative og fraråder på det kraftigste køb af produktet, som tilsyneladende hverken fungerer under Windows Vista eller Mac OS X.
Produktet har kun fået halvanden ud af fem mulige stjerner hos Amazon.