Den danske spilbranche lider og nu skal den have hjælp - hurtigt.
Socialdemokraterne luftede i dag et udspil, der skal afsætte 47 millioner kroner årligt til at booste den danske spilindustris muskelkræfter.
Beløbet skal fordeles på udvikling, investeringskapital og uddannelser. 14 millioner skal gå til spiludvikling og markedsføring, 16 millioner skal gå til risikovillig kapital og 8 millioner skal gå til spiluddannelse. En samlet pakke der skal gøre Danmark til det førende nordiske land inden for udvikling af computerspil.
Men det er tvivlsomt, om det er de 47 millioner kroner, der kommer til at give Danmark føretrøjen på, når det kommer til udviklingen af de helt store spilproduktioner.
For eksempel kostede den forventede succes-efterfølger til Hitman, Kane & Lynch, over 120 millioner kroner at udvikle. Dertil kom planerne om at bruge 75 millioner kroner på at markedsføre spillet. Derfor vil en fællespulje på 16 millioner i risikovillig kapital næppe skabe storsælgende blockbustere.
Blandt udviklere på forummet Spiludvikling.dk er der moderat begejstring for dagens udmelding. Ikke på grund af beløbets størrelse men fordi planen indikerer en fornyet politisk interesse for at hjælpe en kuldsejlet spilbranche tilbage på fødderne.
Tilfredshed hos Dansk Metal
Men selv om beløbet kan syne som ganske lidt, så for Socialdemokraternes forslag støtte fra Dansk Metals IT-sekretariat. Her mener souschef Michael Antonsen, at udspillet er et stort skridt frem.
»Computerspil er en integreret del af danskernes hverdag, og der bliver brugt mange millioner hvert år på at købe computerspil her i landet. Men langt de fleste spil er skabt af udenlandske virksomheder, og de danske spilproducenter er tilmed presset. Derfor er der brug for offentlig støtte, så branchen herhjemme kan udvikle sit kæmpe potentiale,« siger Michael Antonsen.
Han mener, at en stærkere økonomisk støtte kan betyde, at danske firmaer kan få del i det trecifrede milliardbeløb, som der hvert år omsættes for i spilindustrien på verdensplan.
»Vi har både den kvalificerede arbejdskraft, de kreative evner og forudsætningerne for at blive et kraftcenter på det her område, men markedet kan ikke løse det selv. Derfor er det glædeligt, at Socialdemokraterne så klart melder ud, at der her også skal føres erhvervspolitik og at partiet er villig til at afsætte penge til det,« siger Michael Antonsen.
»Adgangen til risikovillig kapital er praktisk talt forsvundet under krisen, og derfor bør der etableres væksthuse for spiludviklings-virksomheder, som kan få hjælp til forretningsplaner og rådgivning om støttemuligheder. Men hvis computerspil skal have succes, så er Danmark ikke et stort nok marked, og derfor er der også behov for støtte til eksportfremme, eksempelvis så små udviklere kan deltage i internationale computerspilsmesser, mener Michael Antonsen.