Telia lancerede i dag i Stockholm selskabets nye strategi for hvad man kalder Mobile 2.0. Blandt nyhederne er Look At Me, som er en tjeneste til at oploade egner videooptagelser til en youtube-lignende samling mobilvideoer.
Brugerne skal via mms uploade videofilm optaget med mobilkameraet til Telias portal. Vil man se andres videoklip, skal man betale to kroner per videoklip, hvor af 20 øre går videre til den, som har uploadet videoklippet. Man får pengene via en personlig konto, hver gang man har rundet 150 kroner i indtægt.
Konkurrenten 3 har tidligere lanceret en lignende tjeneste i Italien og England. Her blev man også betalt for sine uploadede videoklip lige meget hvad, men den del har Telia valgt at se bort fra med selskabets nye tjeneste. Måske for at undgå en omgang kedeligt indhold, da brugerne ofte bare sendte materiale ind for at tjene lette penge.
Videoklippene kan opdeles i forskellige kategorier, og må ikke indeholde materiale som er pornografi, sex, racisme eller indhold som generelt er krænkende.
Spørgsmålet med en tjenste som denne er, hvorfor brugerne skulle vælge at uploade videoklip på Telias mobilportal i stedet for for eksempel YouTube. Det er også et spørgsmål, om man er villig til at betale to kroner for et se et videoklip, når man kan se klip gratis på YouTubes mobilportal.
Telia lancerede også SurfOpen, som er en topfeature, der konstant skal ligge i toppen, når man surfer på websider på mobilen. Topfeaturen indeholder favoriter, en søgefunktion og et banner til reklamer. Reklamerne kan dog godt give et problem hos brugerne, erkender Telia.
»Vi er bevidste om de mulige faldgruber, men det er en balance mellem integritet og brugervenlighed. Desuden er det en udviklingsfase, hvor vi skal finde den rette løsning, så reklamerne ikke bliver opfattet som spam. Vi arbejder på sagen og vil først lancere det i begyndelsen af næste år,« siger Kenneth Karlberg, direktør for TeliaSoneras Business Area Mobility Services.
Det er meningen, at hele topløsningen har en stor lighed med Microsofts Internet Explorer, da det skal minde meget om almindelig websurfing på computeren. I stedet for at først skulle gennem en webportal for at komme på nettet, som de fleste hjemlige operatører bruger, så skal det være mere ligetil for dem, der har brug for det.
- SurfOpen simplificerer tingene for alle vores kunder, der surfer på internettet med deres mobiltelefoner. Nuværende og nye brugere bekendt med internettet på computeren vil føle sig trygge med tjenesten, siger Kenneth Karlberg.