Mozillas nye rapid-release-plan har gjort det meget svært for virksomheder at følge med de hyppige versions-opdateringer af Firefox-browseren. Allerede efter tre måneder blev Firefox 4 afløst af version 5 og den gamle version blev erklæret End of Life. Som ComON kunne fortælle mandag, har Mozilla da også meldt meget klart ud, at man ikke interesserer sig specielt for virksomhedernes behov.
Nu lyder der mildere toner fra Mozilla. I et blogindlæg udtrykker Mozillas tekniske strategichef Mike Shaver forståelse for it-afdelingerne. Han henviser desuden til at Firefox faktisk har en markedsandel på 20 procent hos firmabrugere. Så forestillingen om, at denne browser kun er egnet til private brugere, holder ikke.
I dag bruger nogle virksomheder 1-2 år på at teste ny software inden det bliver rullet ud i organisationen. Det er selvfølgelig et problem når browseren bliver forældet allerede efter tre måneder, erkender Mike Shaver, som opfordrer virksomhederne til at ændre deres politik for udrulning af ny software.
Mozillas produktchef Jay Sullivan har også skrevet om problemet i sin blog. Han lover at man vil finde løsninger som tager hensyn til virksomhederne. I den forbindelse kan det være en fordel for Mozilla at softwaren er open source; tredjeparter har mulighed for at bidrage og videreudvikle koden så den passer bedre til virksomhedernes behov.
Mike Shaver antyder da også, at nogle tredjepartsudbydere – ligesom Linux-distributører – vil tilbyde pakkeløsninger der er skræddersyet til virksomheder. Det kunne f.eks. inkludere support til ældre versioner af Firefox.
Det kan tage måneder for virksomheder at få certificeret deres applikationer og websteder til en ny Firefox-version. Det er naturligvis et problem, for til den tid er der allerede kommet en ny version igen.
Men Shaver henviser til, at ændringerne mellem de enkelte Firefox-versioner ikke er så store. Faktisk har Mozilla tidligere udsendt ”minor releases”, der havde flere ændringer end der er sket i skiftet fra Firefox 4 til 5.