Efter fusionen med Orange er Telia nu Danmarks andenstørste mobilselskab målt på antallet af mobilkunder. Det fremgår af IT- og Telestyrelsens nyeste halvårsstatistik. Men hos nummer tre, Sonofon, er man ikke enig.
Telia har nu således 1.109.520 mobilkunder, og en markedsandel på 21,4 procent. Sonofon ligger efter med 1.047.919 mobilkunder hvilket igen giver en markedsandele 20,1 procent for mobil.
Men hos Sonofon mener direktør Henrik Clausen, at man skal lægge tallene for det Sonofon-ejede CBB oveni, og så kniber Sonofon/CBB sig på andenpladsen på abbonnementssiden med en samlet markedsandel på 24 procent. På minutter har de to, CBB og Sonofon, en samlet markedsandel på 25 procent, i forhold til Telias andel på 24,6 procent.
»Jeg vil dermed fastholde, at vi er Danmarks andetstørste mobilselskab,« siger Sonofons direktør Henrik Clausen.
Han opfordrer ComON til at spørge IT- og Telestyrelsen, om hvordan det kan være, at de to selskaber opgøres hver for sig.
»Sonofon og CBB er juridisk set to forskellige selskaber. De fremstår over for kunderne som to forskellige selskaber med hver sin profil. Hvis man vil være kunde hos CBB er det CBB, man indgår en aftale med, og ikke Sonofon« forklarer fuldmægtig Martin Buch fra IT- og Telestyrelsen.
Samme situation gør sig gældende for Telmore og TDC.
Hos Telia får udmeldingen fra Sonofon følgende kommentar fra direktør, Jesper Brøckner.
»Jamen de skal da være velkomne til at mene det. Vi mener, at det er vigtigst at måle på omsætning og indtjening, og der er vi større end Sonofon. Dengang vi stadig var Orange og Telia, måtte vi jo også lide den tort at blive regnet hver for sig, og vi mener, at dagens telestatistik på alle områder har slået Telias position som nummer to i Danmark fast,« siger Jesper Brøckner.