Det er populært for danskere at lægge billeder fra ferie og fester ind på Facebook, viser en undersøgelse fra ComON, som over 400 danskere har svaret på.
Tre ud af fire lægger private billeder ind på Facebook, og det på trods af, at fjæsbookerne i realiteten kan risikere at se private feriefotos fra Mallorca dukke op på en busreklame for charterrejser.
På Facebook og andre af internettets debatfora går en livlig debat om, at Facebook i sine vilkår kræver retten til at bruge private billeder, til hvad Facebook selv måtte finde nødvendigt. Men en talsmand for den sociale netværkstjeneste har offentligt fortalt, at Facebook ikke vil videregive oplysninger til andre firmaer.
Flertallet af danskere stoler på, at firmaet vil holde sit løfte. Således svarer 37 procent i ComON's undersøgelse, at de stoler på Facebook, mens 33 svarer det modsatte. De sidste 29 procent vidste ikke, hvad de skulle svare.
Ni ud af ti mener dog, at Facebook bør ændre sine vilkår, så firmaet ikke kan bruge billederne til at tjene penge.
Men dårlig omtale har ikke nødvendigvis den store effekt på brugen af netværkstjenester. Hele 60 procent af dem der ikke stoler på Facebook lægger på trods af mistilliden alligevel billeder op.
Dårlig medieomtale preller primært af på børn og unge, vurderer ph.d. studerende Malene Charlotte Larsen fra Aalborg Universitet, som forsker i social networking.
Hun har forsket i børn og unges brug af Arto, hvor mange brugere ikke har kunnet genkende mediernes skrækhistorier om mobning og pædofile brugere. Disse historier adskiller sig nemlig fra brugernes egne erfaringer på sitet, og derfor er tjenesten stadig et populært mødested for børn og unge.
»Men der kan være en forskel på brugergrupper. Hvis Facebook-brugerne er ældre kan det være anderledes, men børn og unge bliver ikke påvirket af dårlig omtale i medierne,« siger Malene Charlotte Larsen på basis af sine erfaringer med Arto.
ComON's undersøgelse viser da også, at det primært er respondenter over 35 år, der ikke stoler på Facebook.
Men det kan have stor betydning, hvad man lægger ud på nettet, mener Malene Charlotte Larsen.
»Jeg kan nogen gange selv ikke forstå, at folk har uploadet nogle pinlige billeder,« siger Malene Charlotte Larsen.
Hun tror ikke, at folk altid kan gennemskue systemet og dermed hvilke konsekvenser deres handlinger på nettet kan få. Hun mener, at Facebook mere klart kunne fortælle brugerne, hvad vilkårene er, når de uploader billeder og andet privat materiale.
»Så tror jeg, nogle brugere på Facebook ville regulere deres brug,« siger hun, der samtidig er betænkelig ved, at folk ved at lægge personlige billeder ud på nettet også udstiller venner og familie. Når en bruger på Facebook, synliggør personer på et billede med et "tag", kan fremmede i mange tilfælde se billedet via ens egen profil.
»Man kan jo ende i en situation, hvor en en ven har "tagget" dig på et billede fra en fest, hvor man er i en pinlig situation, som man aldrig selv ville vælge at offentliggøre,« påpeger Malene Charlotte Larsen.
ComON har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Facebook.
ComON's undersøgelse var påbegyndt af 467, men 432 har færdiggjort spørgeskemat. ComON bad over 14 dage danske brugere på Facebook om at svare, og både aktive og mindre aktive brugere har svaret.
Interesserede kan læse den samlede undersøgelse her.