Danskerne kaster privatfotos i grams på Facebook

Flertallet af danskere på Facebook lægger billeder ud på profilen, og det gælder endda brugere, der ikke stoler på, at Facebook vil lade være med at sælge billederne til reklamer. Forsker mener, at den social webtjeneste bør gøre bedre opmærksom på sine vilkår.

Det er populært for danskere at lægge billeder fra ferie og fester ind på Facebook, viser en undersøgelse fra ComON, som over 400 danskere har svaret på.

Tre ud af fire lægger private billeder ind på Facebook, og det på trods af, at fjæsbookerne i realiteten kan risikere at se private feriefotos fra Mallorca dukke op på en busreklame for charterrejser.

På Facebook og andre af internettets debatfora går en livlig debat om, at Facebook i sine vilkår kræver retten til at bruge private billeder, til hvad Facebook selv måtte finde nødvendigt. Men en talsmand for den sociale netværkstjeneste har offentligt fortalt, at Facebook ikke vil videregive oplysninger til andre firmaer.

Flertallet af danskere stoler på, at firmaet vil holde sit løfte. Således svarer 37 procent i ComON's undersøgelse, at de stoler på Facebook, mens 33 svarer det modsatte. De sidste 29 procent vidste ikke, hvad de skulle svare.

Ni ud af ti mener dog, at Facebook bør ændre sine vilkår, så firmaet ikke kan bruge billederne til at tjene penge.

Men dårlig omtale har ikke nødvendigvis den store effekt på brugen af netværkstjenester. Hele 60 procent af dem der ikke stoler på Facebook lægger på trods af mistilliden alligevel billeder op.

Dårlig medieomtale preller primært af på børn og unge, vurderer ph.d. studerende Malene Charlotte Larsen fra Aalborg Universitet, som forsker i social networking.

Hun har forsket i børn og unges brug af Arto, hvor mange brugere ikke har kunnet genkende mediernes skrækhistorier om mobning og pædofile brugere. Disse historier adskiller sig nemlig fra brugernes egne erfaringer på sitet, og derfor er tjenesten stadig et populært mødested for børn og unge.

»Men der kan være en forskel på brugergrupper. Hvis Facebook-brugerne er ældre kan det være anderledes, men børn og unge bliver ikke påvirket af dårlig omtale i medierne,« siger Malene Charlotte Larsen på basis af sine erfaringer med Arto.

ComON's undersøgelse viser da også, at det primært er respondenter over 35 år, der ikke stoler på Facebook.

Men det kan have stor betydning, hvad man lægger ud på nettet, mener Malene Charlotte Larsen.

»Jeg kan nogen gange selv ikke forstå, at folk har uploadet nogle pinlige billeder,« siger Malene Charlotte Larsen.

Hun tror ikke, at folk altid kan gennemskue systemet og dermed hvilke konsekvenser deres handlinger på nettet kan få. Hun mener, at Facebook mere klart kunne fortælle brugerne, hvad vilkårene er, når de uploader billeder og andet privat materiale.

»Så tror jeg, nogle brugere på Facebook ville regulere deres brug,« siger hun, der samtidig er betænkelig ved, at folk ved at lægge personlige billeder ud på nettet også udstiller venner og familie. Når en bruger på Facebook, synliggør personer på et billede med et "tag", kan fremmede i mange tilfælde se billedet via ens egen profil.

»Man kan jo ende i en situation, hvor en en ven har "tagget" dig på et billede fra en fest, hvor man er i en pinlig situation, som man aldrig selv ville vælge at offentliggøre,« påpeger Malene Charlotte Larsen.

ComON har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Facebook.

ComON's undersøgelse var påbegyndt af 467, men 432 har færdiggjort spørgeskemat. ComON bad over 14 dage danske brugere på Facebook om at svare, og både aktive og mindre aktive brugere har svaret.

Interesserede kan læse den samlede undersøgelse her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere