Telia risikerer bøde trods erstatning til iPhone-købere

Forbrugerombudsmanden politianmelder Telia, selv om selskabet betalte erstatning til kunder.

Telia kan se frem til en bøde som straf for, at selskabet undlod at oplyse om mindsteprisen på abonnementet, når man købte en iPhone 4.

Forbrugerombudsmanden politianmelder selskabet, hvilket som oftest leder til en bøde, fordi Telia i juli i en mail til over 20.000 danskere undlod at fortælle om de fulde minimumsomkostninger.

At Telia tidligere har fået en bøde for vildledende markedsføring, anser Forbrugerombudsmanden som skærpende, og Telia kan derfor se frem til en større bøde.

Telia har allerede fået et rap over fingrene, eftersom Ekstra Bladet og Mobilsiden.dk skrev en række kritiske artikler om fadæsen. Efter en del pres og negativ omtale besluttede Telia at give erstatning til kunder, der havde købt deres nye iPhone via linket i mailen. Foruden abonnementsbetaling i bindingsperioden slipper kunderne for at betale oprettelsesgebyr og PBS-gebyr.

Telia synes, at det er rimeligt, at mobilselskabet får en straf, selv om de allerede har betalt erstatning til kunderne.

"Det er spillereglerne. Der er jo begået en fejl. Vi har lavet fejl og korrigeret den ved at kunderne fik deres penge," siger Peter Krogsgaard, salg- og marketingsdirektør i Telia.

I har nu lavet to fejl. Kan det ske en tredje gang?

"Det har jeg ikke rigtig nogle kommentarer til. Der bør ikke være en tredje gang," siger Peter Krogsgaard.

Telia-direktøren vil ikke fortælle, hvor mange af mobilselskabets første 500 iPhones, der var købt via linket i den vildledende mail. Mobilsiden.dk har tidligere spekuleret i, at erstatningen kunne have kostet selskabet 1,4 millioner kroner, hvilket Telia afviste som et alt for højt tal. Peter Krogsgaard vil fortsat ikke fortælle, hvor mange kunder, som har fået kompensation, men Ifølge direktøren har de været tilfredse.

"Der var også nogle, som ringede til vores kunderservice og sagde, at det var meget flinkt, for de havde ikke opdaget, at prisen ikke stod i mailen," beretter Peter Krogsgaard.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere